Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31938 frågor besvarade.
Gymnasielärare-I engelska eller svenska?
2Poäng
Josefin
Hej,
Hur skiljer sig ämneslärarutbildningen om man har engelska jämfört med svenska som huvudämne? Hur ser undervisningssituationen ut? Framtidsprognos?
På min gymnasieskola var undervisningen i engelska och svenska snarlik, och därför har jag svårt att göra ett val, då jag tycker om båda ämnena väldigt mycket. På grund av för stor arbetsbörda vill jag dock inte bli lärare i båda dessa ämnen.
Hej Josefin! Menar du att du vill bli behörig gymnasielärare i bara Ett ämne? Eller menar du att du vill bli behörig i både eng och svenska men sedan undervisa i bara ett av dem?
Hej Josefin, forskning inom alla områden, bl a inom Didaktik och närmare bestämt i hur man på bästa sätt ska undervisa i språk - går framåt och nya undervisningsmetoder kan börja användas /när som/... ex. på en sådan metod är "Learners Autonomy" - som går ut på att eleverna "lär sig själva" och lärare = handledare. Exakt hur undervisning för blivande lärare i språk kommer att se ut framöver och hur lärare i Språk själva ska /bör/ undervisa - kan vi inte svara på... därför att ständiga förändringar sker.
Huvudskillnaden för dig i att undervisa i svenska eller i engelska blir att svenska /antar jag/ är ditt modersmål och engelska /antar jag/ är främmande språk för dig. Om du funderar på att bli lärare i tyska eller franska /som ditt andra undervisningsämne/ - då skulle jag råda dig att att fundera över följande: ett känt "fenomen" inom språk-användning och språk-undervisning är att "främmande språk bråkar i hjärnan med varandra" - det är för många personer svårare att hantera flera främmande, för dem, språk, än att hantera bara ett främmande språk... Sedan kan det finnas Undantag av olika slag... och jag kan inte veta hur det blir just för dig. Men, om jag skulle välja - så skulle jag ta mitt modersmål /svenska/ plus bara ett annat språk, som är främmande språk för mig... ex. engelska, tyska eller franska som mitt andra undervisningsämne. Sedan är det så att /tyvärr/ i brist på behöriga lärare, ombeds lärare idag att undervisa i all som de kan undervisa i... därför undervisar lärare ofta i ämnen där de inte är behöriga att undervisa i. Det går också att utöka sin lärarlegitimation i efter hand... om du t.ex skulle komma in på "andra tankar". ******* Samråd också med studievägledare på lärarutbildningen. De har erfarenhet av att svara på liknande frågor. Dock kan inte de heller veta hur det blir just för Dig, för varje person är unik och det som är svårt för en person - är lätt för en annan, och tvärtom... :)
******* Ang. arbetsmarknaden Om man tänker Endast på hur lätt det blir att få jobb i sina undervisningsämnen - då skulle jag välja svenska och engelska. Statistiken visar att allt fler elever väljer bort andra språk och läser endast svenska och engelska, i alla fall i den mån som det är möjligt. På gymnasiets /några/ program är det obligatoriska att läsa Moderna språk, ex. en kurs Mod.språk - på NA; 2 kurser - på SA... men även här försöker många elever "komma runt" det på så sätt att de som kan, ersätter Moderna språk med sina Modersmål och läser ex. Modersmål /arabiska/ 1 och 2 i stället. Eller så vill de läsa eller göra prövningar i Arabiska 3 och 4 /får att komma åt meritpoäng för moderna språk/. Inget fel i det alls, men du kan ju inte undervisa i arabiska som modersmål eller som moderna språk, antar jag... Undervisning i tyska och franska kommer /troligtvis/ inte försvinna helt, men som trenden är nu, så är det allt färre elever som läser tyska och franska (och det gäller både grundskolan och gymnasiet). Och det är på grundskolan frivilligt att läsa moderna språk. På gymnasiets /några/ program är det obligatorisk att läsa moderna språk och inte alla kan läsa sitt modersmål i stället (för att deras modersmål är svenska) men då vill eleverna många ggr läsa "exotiska språk" som Kinesiska, Japanska, Ryska eller Italienska... Än så länge är det obligatoriskt för gymnasieskolorna erbjuda läsa Tyska, Franska och Spanska... men jag kan inte svära på att så förblir också i framtiden... om allt fler elever väljer bort moderna språk, kommer inte skolorna ha råd och möjlighet att "hushålla" med lärartjänsterna i de språken. Därför - om man endast tänker på framtida möjligheter på arbetsmarknaden - skulle jag råda satsa på att bli lärare i svenska och engelska. (Varför jag "blandade in" grundskola i mitt svar är för att Gymnasielärare är också behörig att undervisa i samma ämnen på Grundskolan). Hoppas någonting i mitt svar blir till hjälp och lycka till!
Milla syv
Studie- och yrkesvägledare
Frågor och svar taggade med 'tom/ledig plats' (3 st.)
Jag är verkligen sent ute Men jag undrar om det finns något att göra förutom en sen anmälan Jag kom precis på en utbildning som hade passat mig Och den startar om ett par dagar Jag vill jätte gärna börja nu Annars måste jag vänta till...
Milla : :
Hej,se om utbildningen är öppen för SEN ANMÄLAN. Du kan också kontakta de som jobbar med den utbildningen, t.ex utbildningsadministratör, utbildningsansvarig, studievägledare eller rektor och fråga om... Läs hela svaret
Hej, Jag har läst de första 2 åren på apotekarprogrammet. Nu undrar jag om jag kan komplettera dessa och bli Receptarie och i så fall vad som krävs och hur lång tid det skulle ta? Mvh Petra
Anna: :
Hej Petra,det smidigaste sättet är, enligt min erfarenhet och kunskap, är följande: sök till receptarieprogrammen på alla de lärosäten där du vill läsa. När du är... Läs hela svaret
Hej! Jag kom inte in på mitt första val men däremot mitt andra val vilket jag inte vill gå på längre... så jag undrar om det är försent att välja? Det är en vecka kvar tills skolan börjar... jag såg på dexter att man kan göra sommarändring vad innebär det? Är det försent?
Milla : :
Hej!
Som regel kan man så här sent, bara en vecka innan skolstart, endast komma in på en utbildning där det finns tomma (lediga) platser.
Ditt antagningskansli kan ge dig info om var tomma platser... Läs hela svaret