Hej Petra,
    det smidigaste sättet är, enligt min erfarenhet och kunskap, är följande: sök till receptarieprogrammen på alla de lärosäten där du vill läsa. När du är antagen, ansök om Tillgodoräknande av tidigare utbildning. Och du får då svar om till vilken termin du blir "uppflyttad". Om du har godkända betyg i alla kurser från åren 1 och 2 som ingår i receptarieprogrammet, då finns det ingen anledning att fatta ett annat beslut än om att du uppflyttas till termin fem och kan i så fall uppnå receptarieexamen på ett läsår.
    Du kan annars kontakta institutionerna där receptarieprogrammen ges och fråga om de har lediga platser på sina pågående utbildningar. Att missa söka "på vanligt sätt" är riskabelt: även om du skulle få ett löfte om att få hoppa in till hösten, i år3 på receptarieprogrammet, så kan någonting hända som gör att den idag lediga platsen "försvinner" och då säger institutionen att vi har tyvärr ingen ledig plats och du ska inte kunna göra så mycket i det fallet. Så, jag tycker att du bör söka på "vanligt sätt" och konkurrera om plats på receptarieprogrammet - i första hand på den orten som du helst vill läsa men i andra- och tredje och så vidare "hand" på alla orter där du (i värsta fall) också kan tänka dig kunna läsa.