Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31912 frågor besvarade.
Gymnasielärare-I engelska eller svenska?
2Poäng
Josefin
Hej,
Hur skiljer sig ämneslärarutbildningen om man har engelska jämfört med svenska som huvudämne? Hur ser undervisningssituationen ut? Framtidsprognos?
På min gymnasieskola var undervisningen i engelska och svenska snarlik, och därför har jag svårt att göra ett val, då jag tycker om båda ämnena väldigt mycket. På grund av för stor arbetsbörda vill jag dock inte bli lärare i båda dessa ämnen.
Hej Josefin! Menar du att du vill bli behörig gymnasielärare i bara Ett ämne? Eller menar du att du vill bli behörig i både eng och svenska men sedan undervisa i bara ett av dem?
Hej Josefin, forskning inom alla områden, bl a inom Didaktik och närmare bestämt i hur man på bästa sätt ska undervisa i språk - går framåt och nya undervisningsmetoder kan börja användas /när som/... ex. på en sådan metod är "Learners Autonomy" - som går ut på att eleverna "lär sig själva" och lärare = handledare. Exakt hur undervisning för blivande lärare i språk kommer att se ut framöver och hur lärare i Språk själva ska /bör/ undervisa - kan vi inte svara på... därför att ständiga förändringar sker.
Huvudskillnaden för dig i att undervisa i svenska eller i engelska blir att svenska /antar jag/ är ditt modersmål och engelska /antar jag/ är främmande språk för dig. Om du funderar på att bli lärare i tyska eller franska /som ditt andra undervisningsämne/ - då skulle jag råda dig att att fundera över följande: ett känt "fenomen" inom språk-användning och språk-undervisning är att "främmande språk bråkar i hjärnan med varandra" - det är för många personer svårare att hantera flera främmande, för dem, språk, än att hantera bara ett främmande språk... Sedan kan det finnas Undantag av olika slag... och jag kan inte veta hur det blir just för dig. Men, om jag skulle välja - så skulle jag ta mitt modersmål /svenska/ plus bara ett annat språk, som är främmande språk för mig... ex. engelska, tyska eller franska som mitt andra undervisningsämne. Sedan är det så att /tyvärr/ i brist på behöriga lärare, ombeds lärare idag att undervisa i all som de kan undervisa i... därför undervisar lärare ofta i ämnen där de inte är behöriga att undervisa i. Det går också att utöka sin lärarlegitimation i efter hand... om du t.ex skulle komma in på "andra tankar". ******* Samråd också med studievägledare på lärarutbildningen. De har erfarenhet av att svara på liknande frågor. Dock kan inte de heller veta hur det blir just för Dig, för varje person är unik och det som är svårt för en person - är lätt för en annan, och tvärtom... :)
******* Ang. arbetsmarknaden Om man tänker Endast på hur lätt det blir att få jobb i sina undervisningsämnen - då skulle jag välja svenska och engelska. Statistiken visar att allt fler elever väljer bort andra språk och läser endast svenska och engelska, i alla fall i den mån som det är möjligt. På gymnasiets /några/ program är det obligatoriska att läsa Moderna språk, ex. en kurs Mod.språk - på NA; 2 kurser - på SA... men även här försöker många elever "komma runt" det på så sätt att de som kan, ersätter Moderna språk med sina Modersmål och läser ex. Modersmål /arabiska/ 1 och 2 i stället. Eller så vill de läsa eller göra prövningar i Arabiska 3 och 4 /får att komma åt meritpoäng för moderna språk/. Inget fel i det alls, men du kan ju inte undervisa i arabiska som modersmål eller som moderna språk, antar jag... Undervisning i tyska och franska kommer /troligtvis/ inte försvinna helt, men som trenden är nu, så är det allt färre elever som läser tyska och franska (och det gäller både grundskolan och gymnasiet). Och det är på grundskolan frivilligt att läsa moderna språk. På gymnasiets /några/ program är det obligatorisk att läsa moderna språk och inte alla kan läsa sitt modersmål i stället (för att deras modersmål är svenska) men då vill eleverna många ggr läsa "exotiska språk" som Kinesiska, Japanska, Ryska eller Italienska... Än så länge är det obligatoriskt för gymnasieskolorna erbjuda läsa Tyska, Franska och Spanska... men jag kan inte svära på att så förblir också i framtiden... om allt fler elever väljer bort moderna språk, kommer inte skolorna ha råd och möjlighet att "hushålla" med lärartjänsterna i de språken. Därför - om man endast tänker på framtida möjligheter på arbetsmarknaden - skulle jag råda satsa på att bli lärare i svenska och engelska. (Varför jag "blandade in" grundskola i mitt svar är för att Gymnasielärare är också behörig att undervisa i samma ämnen på Grundskolan). Hoppas någonting i mitt svar blir till hjälp och lycka till!
Hej jag är student och vill söka till Örebro universitet och söka till audionom programmet som är på distans och det står att kravet på fysiska närvaro 20 veckor, varav 15 veckor på studieorten och 5 veckor på campus Men...
Milla : :
Hej!Distansupplägget av Audionomprogrammet som ges "från Örebro Universitet" finns, vad jag kan se på följande studieorter: Örebro, Luleå, Umeå och... Läs hela svaret
Hej! Jag har nu efter gymnasiet läst Naturkunskap 2 för att ha behörighet till audionomprogrammet. Jag undrar om jag trots denna kompleterade kurs kan söka med mina 2500 poäng från gymnasiet och därför ingå i urvalsgrupp BI?
Milla : :
Hejsan,svenska utbildningar som leder till yrket Audionom kräver, för särskild behörighet bland annat godkänt betyg i gymnasial kurs naturkunskap 2 (eller i kurser... Läs hela svaret
Hej på denna hemsida https://www.framtid.se/yrke/audiolog står det att om man vill bli Audiolog man kan ta en akademisk examen från Audionom programmet + magister + forskning eller läsa till läkare och sen speciallisera sig inom hörseln. Jag har frågat...
Mikael: :
Hej, är du i första hand intresserad av att ha en ”titel” eller av att jobba med vissa saker, ha vissa specifika arbetsuppgifter och i så fall vilka? Det är flera olika yrkeskategorier som på... Läs hela svaret
Julia: :
Hej Paulina!Audionomer utbildas i Sverige på Audionomprogrammet inom högskolan/universitet. Utbildningen är 3 år lång vid normal studietakt (om man läser på heltid, alltså). Var olika... Läs hela svaret
Hej!
Jag är intresserad av att läsa till audionom men är fundersam över utvecklingsmöjligheterna inom yrket. Har försökt söka på magister/master utbildningar för audionomer, men inte hittat några. Har ni några tips på program på avancerad nivå som passar audionomer? Det behöver inte vara inom...
Anna: :
Hej Martina,
det tar några år att läsa till Audionom. Och utbildningsutbud förändras. De program på avancerad nivå som finns idag kanske inte finns om 3 år och tvärtom: helt nya... Läs hela svaret
Hej, jag funderar på att läsa till logoped men i Sverige kräver det fyraåriga logopedprogrammet att man läst Naturkunskap 2, vilket jag ej har. I Danmark krävs det inte Naturkunskap 2 för att läsa det treåriga "Bachelor" i audiologopædi. För mig hade det i så fall varit "smidigast" att läsa i...
Milla : :
Hej Erik,det är Socialstyrelsen som fattar beslut om legitimation för personal inom Hälso- och sjukvården. Du får läsa på socialstyrelsens hemsida och också ställa frågor till... Läs hela svaret
Hej, jag vill läsa Audionom och har särskild behörighet som Biologi 2,Fysik 1a, Kemi 1,Matematik 4 och Naturkunskap 2 är jag behörig eller behöver jag läsa mer ämne . Min andra fråga är vad betyder områdesbehörighets är den en ämne som man behöver att studera eller inte .Jag förstår inte vad...
Anna: :
Hej Joudy,
Områdesbehörigheterna kan man se info om i Tabellen på uhr.se/globalassets/_uhr.se/studier-och-antagning/tilltrade-till-hogskolan/tabell-for-omradesbehorigheter-2015.pdf
och där... Läs hela svaret