SYV-besökare SYV

    Hej Fatma,

    utan godkänt betyg i engelska 5 kan man inte ta ut examensbevis (gäller alla gymnasieprogram). Om du får erbjudande att gå om ett år på gymnasiet, råder vi att du tackar Ja till det erbjudande. Men oftast får man läsa vidare, trots många F. Detta för att det är dyrt (och besvärligt) för skolorna att erbjuda omgångar.
    För dig som elev är det förmånligt att kunna gå om.

    Om du inte får gå om - läs vidare och gör ditt bästa.
    Om du läser engelska 6, trots att du ej får godkänt betyg i engelska 5, kanske du skaffar dig tillräckliga kunskaper att på sikt kunna få godkänt betyg i engelska 5 (och förhoppningsvis även i engelska 6).

    Det finns inte några strikta generella regler om hur många F som ger rätt till "omgång" av ett år på gymnasiet. Hänsyn tas också till omständigheter som elevens hälsa, elevens motivation, om ngt speciellt har hänt eller om eleven själv vill gå om ett år eller inte.

    Du som elev kan önska gå om ett år men det är rektor som bestämmer.
    Om rektor rekommenderar att du går om ett år, men du vill inte - så har du rätt att läsa vidare, om du har OK närvaro i skolan; skolkar man för mycket, kan skola skriva av dig (gymnasiet är en frivillig skola och vill man inte gå - så behöver man inte; man kan söka jobb i stället).

    Bästa hälsningar och lycka till
    SYV