Marri

    Jag går årskurs 1 på gymnasiet på naturlinjen och har precis fått tillbaka mina poäng på nationella i matte 1c vilket jag inte är nöjd med (det är inte F). Finns det ett sätt för mig att komplettera upp det och så fall när sker det, alltså måste jag vänta till trean eller kan jag göra det under tvåan eller nästa termin?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    om du får betyget F på en kurs som du läser på gymnasiet, då har du rätt att göra prövning i den kursen innan du går ut gymnasiet. Men om du får godkänt betyg (E eller högre) då har du inte den rätten. Du får i så fall vänta tills du gått ut gymnasiet och försöka hitta var du ska kunna göra prövning då, alltså efter gymnasiet. Så ser reglerna ut idag: de som är gymnasieelever får göra prövningar i två fall - om de fick F i en kurs eller om undervisning i en obligatorisk kurs ej kunde erbjudas; de som inte är gymnasieelever får göra prövningar i hela Sverige (om de hittar var de kan boka in sig på en prövning.. vilket kan bli svårt för att många vill göra prövningar och tider man kan boka in sig på är ganska få... tyvärr). Läs gärna en sammanställning på https://www.fragasyv.se/info/provning
    Vad gäller kompletteringar så är det inför betygssättning, alltså innan betyget är satt (det är i alla fall min uppfattning) men SYV sätter inte några betyg, så prata gärna med den undervisande lärare som också har kompetens i betygssättningen.

    Studie- och yrkesvägledare