Zakir
    Hej!
    Jag har studerat i 12 år i mitt hemland (Afghanistan) räknas den också som gymnasiet betyg?
    • : Jag kan hämta den från mitt hemland får jag översätta den till engleska också
    • Anna : Hämta betygen från ditt hemland, det är jättebra att ha dem. Om du kan få dina betyg även på engelska, är det ännu bättre (många skolor ger ut, på begäran, en översättning av betygen till i första hand Engelska). Annars kan du se hur du kan översätta till engelska (kanske kan Arbetsförmedlingen hjälpa till), men det blir "nästa fråga" (om översättning av betyg). Först måste du få ut självaste betygen. Lycka till!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Zakir,

    har du betygen (dokumentet) som bekräftar dina studier, med dig?
    ... eller kan du få dokumentet skickat till dig?
    Om ja - behöver du skicka betygen till värdering/bedömning (och du får svar om dina betyg ger grundläggande behörighet till högskolestudier i Sverige och i vilka kurser du även har särskild behörighet). För mer information var god se uhr.se/bedomning-av-utlandsk-utbildning.

    Men om du inte har betygen med dig och inte kan få dem - behöver du i så fall skaffa dig gymnasial utbildning i Sverige (om du vill ha gymnasiekompetens, vilket är frivilligt: det går att söka jobb utan att ha bevis på att man har gymnasiekompetens).

    Var kan man, som vuxen, läsa för att få gymnasiekompetens?
    - på Komvux, kommunal vuxenutbildning eller på en folkhögskola.

    På en folkhögskola kan man på 1 år (som snabbast, om man har goda förkunskaper) skaffa Omdöme om grundläggande behörighet och kunna senare komma in på högskola/universitet eller på en annan typ av eftergymnasial utbildning, exempelvis utbildning på en yrkeshögskola.

    Vänligen
    ANNA

    Ansökan om Bedömning av utländsk utbildning gör man på utbildningsbedomning.uhr.se