Vilgot

    Hej, jag går i tvåan och i nuläget har jag F i Matte 1B, 2b, Samhällskunskap 1, Naturkunskap 1 och Media och Kommunikation 1. Jag behöver 2250 poäng till gymnasiexamen (minimum). Jag ligger i nuläget på 2000 poäng.

    Min fråga är om jag klarar Matte 1B och Media under trean så har jag 2200 poäng, behöver jag bara läsa en till kurs för att få 2250 poäng på komvux och nå kraven för gymnasieexman? Eller måste man läsa om ALLA kurser igen? Kan man även läsa en annan kurs på Komvux t.ex. Psykologi eller måste jag läsa om den kursen jag hade F i?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Vilgot,

    som reglerna ser ut idag, så behöver man inte nödvändigtvis läsa samma kurser på Komvux i vilka man fick F på gymnasiet; vissa kurser är obligatoriska - som ex. Matematik 1 måste man ha godkänt betyg i (annars uppfyller man ej kraven för examensbevis).
    På komvux förlorar du betyget i Idrott och hälsa 1 som sedan 1 jan 2017 ej längre får ingå i examen från komvux. Men eftersom det krävs 100 poäng mindre för att få ut examensbevis från komvux, då "gör det ingenting" på det sättet... kan man säga. Dock är det ju synd om du ex. har högt betyg i idrott och hälsa 1.

    Gör ditt bästa i alla kurser du läser. Sen får vi se resultatet.
    Tips: om du redan nu vet att du med stor sannolikhet kommer behöva komplettera på komvux, få reda - på förhand - när ansökningsperiod till komvux är i din kommun. "Din kommun" är det där du är folkbokförd då du ska börja läsa på komvux. Ansökningsperiod till start på komvux i aug. kan ligga redan i mars-april. Sista dag att söka till komvux-start på hösten kan ligga under olika datum i olika kommuner; vissa komvux erbjuder sommarkurser och då kanske man får söka dem redan i januari-februari. Missa inte ansökningsperiod till komvux i din kommun, för att du riskerar i så fall kunna börja läsa på komvux ex. i januari året därpå.

    Ännu ett alternativ är att rektor på din skola kan ansöka om förlängd studiegång för dig; det är förmånligt att kunna läsa på gymnasiet under längre tid än 3 år. Får du sådan möjlighet - tacka JA! är mitt råd. Fördelen är att du garanterat ska få läsa de kurser du behöver; sådan garanti kan man inte få på komvux; dessutom behåller du ditt betyg i idrott-och-hälsa 1 om du får examen från gymnasiet.

    Hälsningar
    Mikael sYV

    • : Tack för svaret! Men gäller fortfarande 2250 poäng på Komvux? Eller måste man ha 2400 poäng för att uppnå kraven för Examen?
    • Mikael : På komvux gäller 2250 GODKÄNDA poäng och 2400 poäng Totalt, dvs man kan ha 150 F betyg in i examen från komvux. Dock är det en stor nackdel att "låsa in" F-betyg i examensbeviset.