Maria
    Hej, jag har nyss börjat på folkhögskola och är 19 år, fyller 20 i december och jag undrar om jag kommer in på gymnasiet efter att ha kompletterat de resterande ämnena. Jag kommer att gå i folkhögskolan i ett år, alltså så kommer jag vara fortfarande 20 när skolåren tar slut. Det står ju att folkhögskolorna är till att komplettera ämnena för att då få behörighet till gymnasiet, högskola och universitet. Kommer jag in då?
    • Anna : Läsa på gymnasial nivå kan man även på folkhögskolornas Allmänna linjer.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Maria!
    Från 1 juli det kalenderåret som man fyller 20 år "tillhör" man KomVux, och inte längre gymnasiet (och med gymnasiet menar jag här "ungdoms-gymnasiet").

    Du skriver inte vad du kompletterar med (på vilken nivå).

    Om du kompletterar för att få behörighet att läsa på gymnasial nivå, kan du efter studier på folkhögskolan söka till Komvux. Komvux brukar kunna erbjuda läsa på gymnasial nivå.

    Vänligen
    Julia syv