Carl

    Hej! Jag jobbar som skribent för en tidning i Tyskland som riktar sig till tyskar som vill jobba i Sverige. Nu skriver jag en artikel om hantverksyrken i Sverige. Jag undrar om ni skulle kunna rekommendera några bra källor för information om hur det är att jobba som hantverkare i Sverige. Jag tänkte att ni kanske har några bra källor även om ni såklart riktar er främst till dem som söker en utbildning. Exempel på frågor kan vara: Vad måste man veta om man kommer från ett annat land och vill jobba som hantverkare i Sverige? Är det vanligt med utländsk arbetskraft inom hantverkaryrket? Stort tack på förhand, Carl

    2 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Carl,
    jag ska samråda med kollegorna och vi återkommer förhoppningsvis till dig.

    Du kan så länge gärna kika på yrkesbeskrivningar av hantverkaryrken som finns på www.framtid.se - en sajt om yrken där över 2.ooo yrkesbeskrivningar finns.
    Gå gärna in på snabblänkarna nedan:
    yrke/täljare
    yrke/murare
    yrke/snickare
    yrke/pipmakare
    yrke/målningsrestauratör
    yrke/målare
    yrke/mathantverkare
    yrke/garvare
    yrke/dekopör
    yrke/smed
    framtid.se/yrken/hantverk
    yrke/hantverkare

    Jag kan också råda dig kontakta EURES-rådgivare (experter på arbetsmarknaden i Sverige i relation till rörlighet i arbetslivet inom EU): nedan finner du kontaktuppgifter till de svenska EURES-rådgivare som kan kontaktas på tyska (finns uppgift om att de kan svara på frågor på bl.a tyska); namn och kontaktuppgifter till rådgivare, nedan, hämtades idag, den 21 april 2022 från webbplatsen för Den Europeiska Portalen för Rörlighet i Arbetslivet:

    Arne Arvidsson [email protected]

    Thomas Engel 010-486 26 14 [email protected]

    Pia Nilsson 010-486 76 16 [email protected]

    Daniel SYV

    Hej Carl,
    mina tips blir att du söker svar på frågorna som du nämner i din fråga här i forumet
    - hos Arbetsförmedlingen
    - hos anordnare av hantverksutbildningar i Sverige, bl.a hos Hantverksakademin
    - hos fackliga organisationer
    och försök också hitta utländska hantverkare som jobbar i Sverige (de vill förhoppningsvis dela med sig av sina erfarenheter).