Katarina
    Hej!
    Jag har sökt till högskolan men har inte hunnit bli färdig med mitt gymnasiearbete som krävs för att bli högskolebehörig. Planen är att jag ska bli färdig med det i slutet av juli. Problemet är att jag ju vill börja studera till höst, men då är det försent att komplettera sina betyg osv. Min fråga är om det finns högskolor som brukar ha lediga platser kvar till hösten efter alla antagningsbesked osv?spelar ingen roll om det är kurser eller program. Mvh

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Katarina,
    efter det att kompletteringarna inte längre kan göras till högskoleansökningar, ska man från mitten av juli och senare - se om det ej fanns tillräckligt antal behöriga sökande; och i så fall kommer "restplatserna" påannonseras.
    Tråkigt nog, brukar lärarprogrammen ha tomma/lediga platser. För övrigt, är det på förhand omöjligt att svara på frågan var tomma/lediga platser kommer att finnas.
    När du får ut ditt Examensbevis, se på www.antagning.se vilka utbildningar kommer att då ha "öppen ansökan". Du kan också kontakta Antagning.se om du ej hittar själv var lediga/tomma platser finns.
    Det blir aktuellt först den dagen när du får ut ditt examensbevis, för att innan dess är du obehörig till högskoleutbildningar, tyvärr.
    Du kan också kika på www.yhguiden.se - och eftersom yrkeshögskola kan ta in obehöriga, kan du komma in redan innan du får ditt examensbevis.

    Vänligen
    ANNA