Vincent
    Hej,

    Jag undrar om jag har fått ihop det maximala antaget meritpoängen man kan uppnå. I gymnasiet läste jag Engelska 7 samt Kinesiska 1 och 2, nu har jag även läst Spanska 3 och 4 på komvux. Har jag uppnått 2,5 merit eller vad för kurs kan jag läsa för att uppnå det?

    Tack på förhand, Vincent
    • Milla : Har du GODKÄNDA BETYG i Eng7 och Spanska 3 och 4?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Vincent!
    om du har GODKÄNDA BETYG i Eng7 och Spanska 3 och 4, så har du max i merit till de flesta svenska högskoleutbildningar.
    OBS! om just din högskoleutbildning kräver, för särskild behörighet, mod.språk3 - då får du inte meritpoäng för mod.språk3 när du söker just den utbildning (men det är väldigt få sådana utbildningar);
    sedan finns det också några få svenska högskoleutbildningar som ej accepterar meritpoäng, över huvudet taget.
    Kika gärna på gymnasieguiden.se/informeras/merit

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Okej då vet jag, tack så mycket!
    • Milla : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!