Julia

    Har jag rätt o läsa på yrkesutbildning i annan kommun?

    • Anna : Är det utbildning på Komvux eller inom yrkeshögskola du menar?
    • Anna : Vilket Yrke är du intresserad av att utbilda dig inom?
    • : Barnskötare
    • Anna : vill du inte försöka komma in på förskollärarprogrammet?
    • Anna :

      Som barnskötare kan man få jobb med i princip vilken utbildning som helst (om det är ont om personal på en förskola). Inom yrkeshögskola finns utbildningar till Specialistbarnskötare t.ex yhguiden.se/utbildning/campus-nykoping/specialistbarnskotare-cny-nykoping - hela utbud av yh-utbildningar finns på www.yhguiden.se

    Läs alla kommentarer

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Julia, Om du i din fråga menar yrkesutbildning på gymnasial nivå - alltså på Komvux, då är det i första hand i den kommunen där du är folkbokförd som du kan läsa eller så kan din kommun bevilja dig läsa i en annan kommun (om din kommun har råd att köpa utbildningsplats för dig i en annan kommun).
    Komvux får pengar för att ge utbildning till personer som är folkbokförda i samma kommun där komvux finns.
    Grundskolekurser (alltså upp till år 9 på grundskolan) får man läsa i alla kommuner men gymnasiala studier är det - i första hand i sin egen kommun.
    Om du hittar utbildning på gymnasienivå på komvux som du vill läsa i en annan kommun - är det en fråga om "Interkommunal ersättning". Det är frivilligt för din kommun att bevilja eller avslå din ansökan om att läsa i en annan kommun.
    Du kan överklaga avslagsbeslut, men med största sannolikhet kommer det inte - tyvärr - göra ngn skillnad, för att det är inte en rättighet att läsa, som vuxen (över 20 år) på gymnasial nivå i en annan kommun.

    Yrkesutbildningar finns inom andra skolformer än komvux
    Yrkeshögskole-, folkhögskole- och högskoleutbildningar är Statliga och då spelar det ingen roll i vilken kommun man är folkbokförd; alla får söka på samma villkor, oavsett folkbokföringskommun - till folkhögskolorna, till yrkeshögskolan och till högskolor-universitet.
    Några exempel på yrkeshögskoleutbildningar:
    frans-schartaus-handelsinstitut/teater-event-scentekniker-frans-stockholm
    yhguiden.se/utbildning/hvilan-utbildning/arborist
    yhguiden.se/utbildning/forshagaakademin/fiske-och-jaktguide
    hermods-yrkeshogskola/tradgardsmastare-inom-park-kulturlandskap-inriktning-arbetsledning
    yhguiden.se/utbildning/campus-nykoping/fibertekniker
    hermods-yrkeshogskola/drift-och-fastighetstekniker

    Även inom KKU kan man kanske hitta "yrkesutbildningar" (beror lite på exakt vad man menar med yrkesutbildningar).

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!
    ANNA

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    jag håller med det som Anna har svarat och info i hennes kommentar till din fråga.
    Jag tycker du kan Söka alla de utbildningar du vill gå, men Rätt att gå utbildning i Sverige är det upp till Grundskolenivå, alltså när man är klar med grundskolan, är alla vidare studier frivilliga och med det ej kan garanteras att få studieplats.
    ***
    Du kan överväga söka till yh-utbildningar till specialistbarnskötare
    och till högskoleutb. till förskollärare.
    Du kan också söka jobb på förskolorna för att vikariera som barnskötare eller behovsanställning på en förskola - alltså de ringer dig vid behov: om du börjar så, kan få mer jobb sen och även på sikt få möjlighet att studera (t.ex kan en kommunal förskola "fixa" plats till dig på komvux - om du jobbar som "obehörig barnskötare" och din arbetsgivare vill hjälpa dig att bli "behörig" - jag kan inte lova dig att så blir fallet, men känner till några liknande situationer).

    Studie- och yrkesvägledare