Saron

    Hej! Jag går i dagsläget min tredje termin på juristprogrammet men är väldigt osäker på om jag valt rätt program. Jag är å ena sidan intresserad av att arbeta med olika ämnen som programmet berör, däremot hittar jag inget yrke som passar mig. Jag vill inte arbeta som advokat, domare eller åklagare. Dette främst eftersom jag har en skräck för att tala inför en stor publik. Inte heller vill jag bli jurist, där mina arbetsuppgifter skulle bestå av att skriva avtal och tolka lagar hela dagarna. Det intresserar inte mig. Jag skulle vilja arbeta med frågor som berör barnrätt, migrationsrätt eller våld i nära relationer osv. Jag skulle vilja arbeta i grupp. Det som skaver är att jag inte hittar ett yrke som passar in. Jag vet att programmet är brett men hur hittar jag ett yrke som passar mig när jag endast hittar de yrken som jag inte vill jobba med. Har jag valt fel program???

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    om du är intresserad av barnrätt - titta gärna på yrken Barn- och elevombudet och Barnombudsman.

    Om du är intresserad av migrationsrätt - titta gärna på yrket Beslutsfattare på Migrationsverket.

    Du får också gärna fundera på om du vill bli lärare i juridiska kurser på gymnasiet eller på högskolenivå, se informatiom om yrke adjunkt och högskolelärare.
    Du kan också titta på yrkespresentationer Konsumentvägledare och Markförhandlare.
    De som har examen från juristprogrammet kan jobba på väldigt många olika ställen, t.ex som kommunjurister (jurister som är anställda av kommuner för att tillvarata kommunernas intressen i  olika frågor) eller inom skolverket (svara på frågor från elever, föräldrar och skolpersonal vad gäller skoljuridiska frågor).