Adina
    Hej!

    Jag står just nu inför mitt gymnasieval och är osäker på hur jag ska välja. Jag har sedan årskurs 6 varit säker på att jag vill gå naturvetenskapslinjen för att så snabbt som möjligt kunna påbörja min utbildning till läkare. För ett tag sedan tipsade en av mina lärare mig om IB, och efter att ha läst på om vad det innebär verkar det väldigt intressant för mig.

    Jag vet att jag vill ha behörighet direkt efter gymnasiet till läkarprogrammet, men jag förstår inte riktigt vad kurserna på IB motsvarar i de vanliga gymnasiekurserna.

    Mvh, Adina

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Adina,
    kurserna på IB (gymnasial utbildning inom IB, som heter Diploma-program) är minst lika svåra är de på Naturvetenskapsprogrammets inriktning Naturvetenskap. Dessutom kan man på IB välja ännu svårare natur.vet kurserna.
    Det borde inte bli ngt problem att få behörighet till läkarprogrammet, om man Klarar av kurserna på IB och får ut Diplom.
    Råder dig gå på öppet hus och prata med personal på IB på gymnasiemässan, om du har möjlighet att besöka mässan. Vilken stad bor du i?
    Om du svarar ang. vilken stad du bor i - kan vi tipsa om vilka skolor som erbjuder IB-diploma + när de har öppna hus och ger dig info om mässan mm.

    mvh

    D:

    • : Bor i Gävle.
    • Anna :

      kan det vara så att IB-programmet på Torsbergsgymnasiet i Bollnäs är den utbidlningen på IB som är närmast till där du bor, i Gävle och det är 10 mil mellan Gävle & Bollnäs? IB-programmet finns tyvärr inte i alla städer; du får givetvis söka till en skola som ligger långt ifrån där du idag bor, Om dina vårdnadshavare tycker det är OK och tar på sig allt kring att skaffa boende för dig och betala för vad det kommer att kosta... det blir inte gratis att läsa på gymnasiet i en annan stad.