Hejsan123

    Hej, mår inte så jättebra nu och känner verkligen ingen motivation till något eller skolan längre. Vill egentligen byta skola men kan inte pga mina betyg. Så jag undrar om man man ta ett sabbatsår nu i mars fram tills efter sommaren när jag börjar åk 2 i gymnasiet? Är det möjligt och hur ska jag göra om jag till ta en paus från skolan?

    • Milla : Har du pratat med kurator eller skolsköterska på din skola?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Frida!
    det finns egentligen inga regler kring sabbatsår i gymnasiet mer än att en elev har rätt att behålla sin gymnasieplats om hen åker utomlands för att studera där; och att vem som helst har rätt att vara sjuk. Sjukskrivningsintyg (från läkare eller psykolog) kan i vissa fall krävas för att kunna behålla sin gymnasieplats.
    Jag vet inte om du idag går årskurs1 eller 2 på gymnasiet. Om du går årskurs1 och hoppar av nu, så kan du inte påbörja år2 till hösten för att du kommer sakna betygen från år1. Om du går årskurs 2 nu och vill ta en paus och gå om år2 från hösten, så bör det inte bli omöjligt. Dock är det inte elevens rättighet heller att bara ta en paus när eleven vill göra det.
    Att du inte mår bra och saknar motivation är att beklaga. Jag hoppas du har kontakt med kurator och/eller med skolsköterska som också om det behövs hänvisar till skolläkare eller skolpsykologen. Om du får intyg från läkare eller från en psykolog att du behöver vara sjukskriven så är du under sjukskrivningen "ledig" från skolan kan man säga men har rätt att behålla studiehjälpen från CSN. Det finns också andra fördelar i att vara sjukskriven i stället för att bara hoppa av.
    Är eleven sjukskriven, då är det lättare att få olika sorters hjälp och även kunna komma tillbaka till samma utbildning där eleven tidigare läst men det går inte ha oavslutade kurser utan betyg och påbörja fortsättningskurserna - du kommer i så fall inte ha någon möjlighet att uppnå kraven för examensbevis.
    I undantagsfall kan eleven gå i gymnasieskolan lite då och då, när hen orkar och med vetskap att hen inte kommer uppnå kraven för examensbevis och med det kommer sakna behörighet till eftergymnasiala studier.

    Konkreta råd:
    - prata med dina vårdnadshavare. De kan kanske sjukskriva dig i några dagar eller i ett par veckor. Jag tycker ni behöver meddela din klasslärare/mentor om att du inte mår bra, så att personal på skolan vet att din sjukskrivning ej handlar om förkylning eller att du har trampat snett och har ont i foten, utan att det kan tyvärr bli tal om en längre sjukskrivning.
    - sök hjälp! Det kan du göra hos skolans kurator, skolsköterska, på vårdcentralen eller på andra "vårdinrättningar" (det kan finnas olika sorters mottagningar i olika kommuner).
    - fundera på om du vill söka till ett annat program eller till en annan gymnasieskola till hösten; det kan du göra under Omvalsperiod (missa inte sista dagen i omvalsperioden);
    t o m det året eleven fyller 19år har eleven rätt att påbörja år1 på gymnasieskolan. Det finns fall då elever hoppade av gymnasiestudier och kom sedan in i samma skola och samma program på skolan och påbörjar år1 på samma utbildning från vilken de tidigare hoppat av.
    Det viktigaste är att du ska må bättre och orka studera eller jobba! En tillfällig "svacka" har vi alla ibland. Men om det rör sig om klinisk depression, behöver man hjälp. SYV är inte psykolog eller läkare. Och vi kan därför inte ställa diagnoser. Jag har ingen aning om vad för tillstånd du har: om det är en tillfällig "svacka" som går över av sig självt om några dagar eller om du behöver ha behandling, kanske t o m medicinering. Du behöver prata med dina vårdnadshavare och bestämma om ni ska vänta några dagar och ser vart det är på väg eller om du ska söka för ditt tillstånd nu på en gång.
    Vi avråder från att bara sluta gå i skolan utan att vara sjukskriven. Det klassas som skolk och du riskerar förlora studiehjälpen från CSN.

    Studie- och yrkesvägledare