Daniela
    Hej
    som rubriken lyder, så har jag en fråga: om en anställd har haft ökade befogenheter och fick därför högre lön i några månader och sedan blev den tillfälliga tjänsten med högre lön förlängd igen - så att hen sammanlagt kommer att ha den högre lönen i 13 månader, dvs över ett år, finns det några bestämmelser som säger att hen har rätt att behålla den högre lönen framöver, även om hen går tillbaka till sina "gamla" arbetsuppgifter men på samma arbetsplats?
    Jo, i grunden är personen tillsvidareanställd hos en offentlig arbetsgivare.

    Tacksam för ett snabbt svar!
    och God fortsättning!
    Daniela

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Daniela,
    SYV är inte expert på arbetsrätt, men jag har för en tid sedan fått en mycket liknande fråga och har tagit reda på svar hos en löne-expert; så här svarade löne-experten:

     Ang din fråga - allt beror på vad de har skrivit för avtal. Någon generell laglig rätt har den anställde inte att behålla den högre lönen.
    En högre och mer kvalificerad tjänst med högre ansvar innebär högre lön, en lägre tjänst - lägre lön. Antagligen har hen haft lönetillägg under en viss period och inte utökad månadslön.
    Tillägget (lönetillägg) är mer brukligt i sådana fall (högre tjänst/ansvar under en viss period) då den är lättare att ta bort sedan när extraansvaret upphör.

    Grundlönen brukar inte höjas då det är svårare att motivera varför man ska sänka den sedan. Men även om grundlönen blev höjd och sedan sänkt pga. tjänstbyte är det inte alls olagligt då det är komplexiteten i tjänsten som bestämmer lönen.

    Hoppas att jag har förklarat någorlunda förståeligt.