Gäst
    Hej, jag behöver få förslag på skolor där eleven kan få en plats på IMYRK HA, RL eller FT där det även är lätt att få ett boende, gärna på skolinternat. Har ni några tips?
    Tacksam för ett snabbt svar!
    G. :)
    • Anna : Jag vet att det kan finnas internat och IMYRK på någon av Naturbruksgymnasierna men då är det tyvärr inte mot de program som efterfrågas.

    2 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej G,

    Introduktionsprogrammen>>, inklusive Yrkesintroduktion>> - är det i första hand i "din egen" kommun dvs där eleven är folkbokförd, som man går på gymnasieskolan i.

    I fall elevens hemkommun inte har möjlighet att erbjuda plats på yrkesintro, har kommunen ofta avtal med någon annan, ofta med en närliggande kommun och det är till den kommunen som eleven blir i så fall "hänvisad".

    Om särskilda skäl finns kan utbildningsförvaltningen i samarbete med socialtjänsten hitta speciella lösningar. Det är givetvis bra att komma med Förslag på vilken skola eleven vill gå på, men om elevens hemkommun inte är beredd att betala till den "mottagande kommunen", kommer inte eleven antas i den andra kommunen.

    Därför är mitt förslag att ni i första hand utreder frågan om "betalning", dvs om elevens hemkommun är beredd att betala till en annan kommun /och i så fall om de kan gå utanför sitt "avtalsområde" - om inte, har inte eleven så mycket val, utan blir mer eller minder "hänvisad" till en viss utbildningsplats - är vår erfarenhet/.

    Det fria gymnasievalet gäller tyvärr inte när det handlar om Introduktionsprogrammen. Det är till de nationella program som eleven kan söka till vilken gymnasieskola som helst i hela Sverige och även till svenska skolor utomlands>>.

    Hälsningar

    Peter SYV

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej, vi fick nu svar från Brinellgymnasiet>>, var god läs svar nedan:

    Hej!

    Vi har HandelAdmin-programmet och vi har elevboende. Vi erbjuder yrkesintroduktion på alla våra yrkesprogram... Dock är platserna på elevboendet främst till de som läser idrott. I mån av plats går lägenheterna och rummen till övriga.

    Med vänlig hälsning

    Kommunikatör på Brinellgymnasiet

    Vi fick även svar från Slottegymnasiet>>, läs deras svar nedan :)

    Hej
    Vi har inte fordonsprogrammet eller handelsprogrammet. Vi har restaurang och livsmedel men inget intag i år tyvärr.
    Däremot kanske vi kan ordna IMyrk för några av våra elever.
    Vi har ett elevboende på elevhem som administreras av Ljusdalshem.

    Med vänlig hälsning
    Studie- och yrkesvägledre

    Slottegymnasiet

    Älvdalens Utbildningscentrum>> har Internat. Och kan erbjuda Yrkesintroduktion mot Industritekniska programmet och mot Naturbruksprogrammet:

    Hej, idag fick vi svar från Nils Holgerssongymnasiet>> om att de erbjuder Yrkesintro mot Fordon och transport och att de har Internat.