Riham

    Så som jag uppfattat det, måste man ha 2400 godkända poäng om man läst på komvux, och 2250 om man bara läst på gymnasiet. i dessa fall gäller det om man vill ha en högskoleförberedande examen, men om som i mitt fall, jag inte vill läsa på högskolan , och har tagit en vanlig yrkesexamen, och läst på komvux efter gymnasiet, måste jag också ha uppnått 2400 godkända poäng om jag vill läsa på yrkeshögskolan eller räcker det med 2250?

    2 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej!
    yrkeshögskola kan ta in obehöriga, så du kan söka redan nu med de betyg du har. Givetvis är det bra att ta ut gymnasieexamen, dock. För examensbevis från komvux behöver du ha 2400 betygsatta poäng och av dem 2250 betygsatta med Godkända betyg, alltså du kan ta in 150 F-poäng men inte i vilka kurser som helst. Givetvis är det bra att inte ta in F-poängen in i sitt examensbevis för att du i framtiden kan ändra dig och kanske vill komma in på högskola, så är det ju alltid bra att ha högre meritvärde, men formellt sett kan du ta ut exam.bevis (från komvux) med 150 F-poäng. Prata med SYV på komvux, är mitt råd.
    Mvh
    L.

    Liselotte
    • : okej men eftersom man inte kan ha mer än 150 F-kurser , kan jag ha mer än 2250 godkända poäng? Spelar det ingen roll hur många godkända ämnen man har så länge man har dem viktigaste godkända?
    • : Jag undrar också vad jag måste vara godkänd i för ämnen om jag gått på vård och omsorg yrk, förutom eng5, sv1, matte 1, gymnasiearbete. För jag tror att kraven skiljer sig beroende på vad för program man läst, eller kvittar det om man sen läser upp på komvux? Räcker det alltså med att man är godkänd i kärnämnena, eller måste man ha godkänt i religion 1, historia 1a1, natur 1b osv. ( dem kurser som ingår i programmet)?
    • Julia :

      På komvux är det friare vilka kurser som får ingå i examensbevis - jämfört med gymnasiet men för yrkesexamen måste även på komvux ingå ett visst antal kurser med godkända betyg som är programspecifika, alltså vård-kurser, om det är examen från Vård- och omsorgsprogrammet. Ytterst blir det upp till rektorn på komvux att fatta beslut om hur kurssammansättningen ser ut i examensbevis från komvux, men planering brukar man göra med SYV och sedan tar SYV-en upp det med rektorn, om undantag önskas från reglerna. Se Programplan för VO för gymnasiet, där under Programgemensamma ämnen ser du en lista på kurser och som jag tolkar reglerna (dock utför inte jag examensbevis på komvux, så är inte expert på det - experten finner du på komvux i din kommun) så måste man för att uppfylla kraven från VO-examen från komvux ha minst 400p kurser från den listan med godkända betyg in i sitt examensbevis.
      Du skriver att du har fler poängen och frågar om fler än 2400 poäng kan ingå i examensbevis från komvux. Det som är fördelaktigt för dig är att välja inkludera in i examensbevis endast de kurser som är strikt obligatoriska + av de övriga kurser endast de betygen som är högre. På så sätt får du högre meritvärde. Du vinner ju ingenting på att ha många låga betyg, många betygsatta kurser men med t.ex endast E i betyg. Meritvärdet blir så lågt att de ej blir möjligt att komma in på någon högskoleutbildning - i värsta fall.
      Vad är ditt mål? Vilken högskoleutbildning vill du komma in på - på sikt?
      Du frågar också vilka kurser man måste ha godkänt betyg i om man gick VO-yrk, yrkesintroduktion, alltså. Målet med studier på yrkesintroduktion är i första hand att bli Anställningsbar, alltså kunna få jobb inom valt yrke (och inte fortsatta studier på högskolenivå). På yrkesintroduktion får eleverna de betygen de kan få men mest är det inriktat på att kunna lära sig tillräckligt mycket för att kunna få jobb, och betygen kommer i "andra hand", kanske man kan säga - detta för att det ändå inte är möjligt att ta ut examensbevis, oavsett vilka betyg man får på Yrk. Yrkesintroduktion är ju inte ett nationellt gymnasieprogram, utan ett av de Introduktionsprogram.

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan!
    om jag förstår dig rätt, vill du ta examen från Vård- och omsorgsprogrammet (på komvux).
    Inom yrkesprogrammen, och bland annat inom VO är förändringar på gång, läs bl a information på regeringen.se/pressmeddelanden/2019/12/nytt-vard--och-omsorgsprogram-forsta-steget-mot-en-reglering-av-underskoterskeyrket och det är därför ännu svårare just nu att ge ett exakt svar på vad du behöver skaffa dig för betyg för att kunna ta ut examen (beror på När du kommer kunna ta ut examen). Därför måste vi hänvisa dig i första hand till komvux i den kommunen där du är folkbokförd.
    Om du idag läser matematik grund, råder jag dig att så fort som möjligt sedan läsa Matematik 1a och först när du får godkänt betyg i Matematik 1a göra planering mot examensbevis och göra det tillsammans med studie- och yrkesvägledare (syv) i den kommunen där du är folkbokförd. Detta pga oavsett vad jag eller någon annan svarar dig här på forumet, så blir det sedan upp till rektor på komvux att fatta beslut och vilka kurser du behöver ha betyg i för att kunna ta ut examensbevis är det ytterst rektor som är ansvarig för. De svar du får från oss idag kanske inte gäller om ett par år - i första hand på grund av de förändringar som är "på gång" inom gymnasiala yrkesprogram, och bland annat inom VO.

    Om att komma in på yrkeshögskola
    Yrkeshögskola kan göra undantag och ta in obehöriga. Sök därför alla de yh-utbildningar du vill komma in på, men bra om du försöker bli "så behörig som möligt". Att ta ut examen från gymnasiet eller från komvux ger inte någon garanti på att komma in på yrkeshögskola. Däremot kan man i vissa fall komma in även utan examensbevis och utan fullständig "gymnasiekompetens".