David
    Hej,

    Istället för historia 1b i ens högskoleförberedande gymnasieexamen kan en ha historia 1a1 samt historia 1a2 istället?
    • Anna : tänker du på examensbevis från ungdomsgymnasieskola eller från komvux?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    hej David,
    om eleven har samma betyg i Historia 1a1 och 1a2, exempelvis betyg C i båda kurserna, då ser jag inga problem med att rektor skulle utfärda "rektors betyg" i Historia 1b - med samma betyg som eleven har i de båda kurserna.
    Svårare blir det om eleven har olika betyg i de 2 kurserna. Kanske kan man i så fall erbjuda eleven göra Prövning i Historia 1b /och det kan bli fördelaktigt för eleven, då hen kan förhoppningsivis få ännu högre betyg på prövningen, än hen hade förut/ - så blir det högre jämförelsetal.
    *********
    På komvux kan man, som jag tolkar reglerna, utan några problem ha historia 1a1 (och sedan också 1a2, om betyg i den kursen finns också) i examensbeviset - detta pga man kan "lotsas" att examensbeviset är från Teknikprogrammet, där endast His 1a1 läses som en obligatorisk kurs.

    Vänligen
    ANNA

    • : Jaha, okej, aj, det var komplicerat, men, jag tänkte få en högskoleförberedande gymnasieexamen ifrån Komvux inriktad på samhällsvetenskap eller naturvetenskap, men, jah, jag vet inte om det splear roll, är kurs kraven ifrån Komvux annorlunda än ifrån vanliga gymnasier? :S.
    • Ludmila : kurskraven är samma på komvux som på gymnasiet; det är ju samma kurser man läser; samma betygskriterier gäller. Det som är annorlunda på komvux är att man ej får ta med Idrott-/hälsa 1 in i examensbevis från komvux; men det räcker också med 2400 betygsatta poäng. Plus att på komvux är det inte lika strikt, som på gymnasiet, vilka kurser som ska ingå - men det är ändå bra att från början göra planering tillsammans med SYV på komvux.