Elev

    Hej! Jag behöver alla tips och råd jag kan få i tankarna att välja program. Är lärarutbildad, men funderar på att studera igen. Har brinnande intresse för administrativt arbete (inget speciellt som jag tänker på) Velar mellan sociologi, statsvetenskap, vårdadministratör och gillar alla lika mycket. Rädslan sitter i att de två förstnämnda är generella där det är upp till arbetsgivare å andra sidan är jag rädd att den sistnämnda är väldigt begränsad yrkesmässigt samt rädslan att kanske då få mer vårdnära jobb när om inget administrativt arbete finns vilket jag helst inte vill då jag vill komma bort från vårdnära/omsorgsbiten. Samtidigt känns det väldigt långt att tidigare läst lärare och nu igen börja ett nytt program där jag ställer mig frågan om det är värt eller om man kanske ska läsa (?kurser) för ökad chans till administrativt arbete. Tanken är jobb helt utanför förskolevärlden. Läste tidigare samhäll beteende rättsvetenskap på gymnasiet och den trivdes jag jättebra med. - har ni tips på hur jag ska komma vidare i val av utbildning? Och vilken är värd i framtidsperspeltiv? - är det värt att studera ett program igen när man redan har en examen? - kan man läsa kurser för ökad chans för administrativt jobb om så tips på vad? - trivdes med gymnasieprogrammet, har ni tips på hur man kan komma vidare i liknande spår? (har ej höga poäng så rättsvetenskapprogrammet och personalvetare är uteslutet)

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Utifrån det du skriver i din fråga ser jag att du har många intressanta alternativ att välja mellan, men att du känner också viss oro och osäkerhet inför ditt val. Här är några tips och överväganden som kan hjälpa dig att navigera i dina beslut:

    Reflektera över dina intressen och mål
    Ta dig tid att tänka igenom vad som verkligen intresserar dig och vad du vill uppnå i din framtida karriär. Vilka arbetsuppgifter och arbetsmiljöer trivs du bäst i? Vilka färdigheter och kunskaper vill du utveckla?

    Utforska olika utbildningsalternativ
    Gör research om de olika utbildningarna du är intresserad av, inklusive sociologi, statsvetenskap och vårdadministratör. Ta reda på vilka ämnen och kurser som ingår, vilka karriärmöjligheter som finns efter examen, och vilka arbetsplatser och branscher som anställer personer med den typen av utbildning.

    Prata med studie- och yrkesvägledare eller personer inom branschen
    Ta kontakt med studie- och yrkesvägledare på komvux i den kommunen där du är folkbokförd och med studievägledare på universitetet eller högskolan för att få mer information om utbildningarna och karriärmöjligheterna. Du kan också försöka prata med personer som redan arbetar inom de områden du är intresserad av för att få deras perspektiv och råd.

    Överväg alternativa vägar
    Om du är osäker på om du vill studera ett helt nytt program kan du överväga att läsa enstaka kurser inom de ämnen som intresserar dig mest. Detta kan ge dig möjlighet att utforska dina intressen ytterligare innan du tar ett beslut om en ny utbildning.

    Tänk på din tidigare erfarenhet
    Din erfarenhet som lärare kan vara värdefull i många olika branscher och yrken, även om de inte är direkt relaterade till utbildningen du har. Fundera på hur du kan använda dina befintliga färdigheter och kunskaper på nya sätt.

    Var öppen för förändring
    Det är aldrig för sent att göra en förändring i din karriär. Att studera igen kan öppna upp nya möjligheter och leda till nya och spännande jobbmöjligheter.

    Det viktigt att noggrant överväga dina alternativ och att ta dig tid att utforska olika vägar framåt. Var inte rädd för förändring och var öppen för nya möjligheter och erfarenheter.
    Lycka till med ditt beslut!

    Studie- och yrkesvägledare