Esma

    Hej! Min karriärcoach jag går hos har sagt att jag skulle passa enormt bra som psykolog utifrån min liverfarenhet, kunskap osv. Tyvärr så har jag ingen match rent formellt mot de unga 18-åringar som har bra betyg och/eller högt på HP även om det nog skulle behöva ses till mer än bara betyg särskilt i det yrket :( Nu har jag kommit fram till att jag vill bygga min egen utbildning i psykologi. Jag vet förstås att det inte kan leda till en psykologexamen men kanske jobb som beteendevetare eller samtalsterapeut? Och det skulle nog vara tillräckligt för mig, man kanske kan jobba som kurator på skola eller liknande också. Nu undrar jag, hur ska jag sätta ihop min fil.kand? Jag har mailat olika universitet men alla vill såklart bara svara för sitt och inte hjälpa att puzzla ihop och det blir väldigt begränsade svar. Det jag behöver är att kunna läsa på distans för att fortsätta arbeta, så distansutbildning är ett krav. Jag har ett en del skolor som har det. Men måste alla kurserna vara från samma skola eller kan jag sätta ihop utifrån var varje kurs är möjlig på distans? Och vad tycker du, är det en god idé som jag tänker att läsa in kurserna till en kandidat? Jag bor inte i en storstad där det kryllar av beteendevetare och psykologer så tänker det borde vara rätt låg konkurrens. Eller borde jag istället bara köra ett hederligt program t. ex på Högskolan i Skövde "Kognitiv neurovetenskap - tillämpad positiv psykologi" . Men då blir jag å andra sidan bunden att va på skolan. Jag skulle kunna tänka mig att jobba inom många olika områden i framtiden så länge det är inom beteendevetenskap, familjerådgivning, socialsekreterare, försäkringskassa eller typ polisen. Kom med alla dina tips och råd är du snäll!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Det är bra att du är engagerad i att skapa din egen väg inom psykologiområdet och att du är öppen för olika möjligheter inom beteendevetenskapsområdet. Att bygga din egen fil.kand. inom psykologi eller beteendevetenskap är absolut möjligt och kan vara en mycket givande utbildningsväg för dig.

    När du sätter ihop din egen fil.kand. inom psykologi eller beteendevetenskap på distans finns det några saker att överväga:
    Om det är viktigt för dig att ta ut en examen t.ex en kandidatexamen rekommenderas att göra planering tillsammans med studievägledare på den institutionen där du vill ta ut examen; detta för att detaljer kring vilka kurser som får ingå i din framtida examen kan skilja sig åt från ett lärosäte till ett annat.

    Annars, så är det ingenting som säger att det inte skulle vara möjligt att få jobb efter att ha läst en del fristående kurser, även om de inte är ihopsatta till en examen. Väljer du att läsa kurser utan att nödvändigtvis sträva efter att uppnå kraven för examen, har du mycket mer flexibilitet kring vilka kurser du kan läsa.
    Du kan välja kurser från olika universitet eller högskolor och som täcker olika områden inom psykologi och beteendevetenskap, såsom t.ex klinisk psykologi, socialpsykologi, beteendeanalys, samtalsterapi.

    Flexibilitet
    Eftersom du vill fortsätta arbeta samtidigt som du studerar är det viktigt att välja kurser som erbjuds på distans eller på kvällstid (om lärosätet finns inom pendlingsavstånd och du skulle hinna komma till skolan för att delta i kvällsundervisningen); vad gäller distans se upp för "distans med obligatoriska träffar".

    Relevanta yrkesmöjligheter
    Du nämnde flera olika områden inom beteendevetenskap där du kan tänka dig att arbeta, såsom familjerådgivning, socialt arbete och försäkringskassa. Sök kurser som täcker ämnen som är relevanta för dessa områden och som kan ge dig den kompetens du behöver för att lyckas i dessa roller.

    Nätverkande
    Under din utbildning kan det också vara viktigt att bygga ett nätverk av kontakter inom branschen. Anslut dig till professionella organisationer, delta i seminarier och evenemang inom ditt intresseområde och sök mentorstöd från etablerade yrkesverksamma.

    Vad gäller jobba som utredare på försäkringskassan eller hos polisen, så brukar arbetsgivare kräva att man har en 3-årig universitetsutbildning (helst inom juridik eller samhällskunskap) men ibland anställs personer som inte har 3-årig universitetsutbildning, utan har i stället längre erfarenhet av utredningar (exempelvis från försäkringsbranschen). Yrket utredare är i Sverige ett av de många "icke-reglerade" yrken; att ett yrke är icke-reglerat betyder att skrika krav på vilken utbildning man behöver ha, saknas. Arbetsgivare får i så fall anställa med den utbildningen som de bedömer relevant för yrkesrollen och olika arbetsgivare kan tänka olika.
      Oavsett om du bestämmer dig att göra planering mot kandidatexamen med studievägledare på universitetet, eller om du vill satsa på att läsa en rad fristående kurser utan att ha som mål att sätta ihop dem till examen, kommer du att skaffa dig mer kunskap och med det, förhoppningsvis, också mer fördelaktigt läge på arbetsmarknaden.
    Lycka till!

    Studie- och yrkesvägledare