Melissa
    Hej, jag går på barn och fritidsprogrammet och jag har valt bort engelska 6, men jag undrar om jag kan söka vidare till förskollärare utan engelska 6? Eller hur ska jag göra? Har hört att man kan söka in utan engelska 6 om man gör de innan 2020, är de sant?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Nej Melissa, det är tyvärr inte sant.
    Du kommer inte utan godkänt betyg i eng 6 kunna komma in på Förskollärarprogrammet, därför att det är en högskoleutbilning och till en högskoleutbildning måste du ha Grundläggande behörighet; och i Grundläggande behörighet ingår det nu för tiden även att man har godkänt betyg i eng 6.

    De där med 1 juli 2020 är det ngt. som du tyvärr inte kan ha någon som helst nytta av. Det är så att man till 1 juli 2020 kan på komvux läsa mot Slutbetyg OM MAN HAR NÅGOT BETYG I EN GAMMAL KURS som fanns innan 2011-12 - då måste man ha börjat läsa på gymnasiet och fått minst ett betyg redan senast år 2011... då kan man "på undantag2 enligt rektors beslut, på komvux läsa mot Slutbetyg i stället för mot Examensbevis. Men för dig som idag är 17 år är inte det aktuellt.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    ANNA

    Om du inte vill eller kan få godkänt betyg i eng 6 eller om du av någon annan anledning inte kommer att läsa mot förskollärare, kan du kika på föjande "liknande"yrken; Fritidsledare>> - krävs 2årig utbildning på folkhögskola som för behörighet inte kräver eng 6;
    utbildningar på yrkeshögskola - som oftast inte specifikt kräver godkänt betyg i eng 6 och är kortare än högskoleutbildningar - YH till Stödpedagog>>
    och till Integrationsped.>>