Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Julian,
    eftersom det är Antagning.se som administrerar antagning till högskolor/universitet i Sverige - så tycker jag du kan kontakta just Antagning.se; även den specifika programmet, som du är intresserad av (personal på den utbildningen) borde veta hur många de tar in varje år eller termin. Givetvis kan förändringar ske och antal platser kan förändras (öka eller minska).
    Vänliga hälsningar

    Liselotte J. SYV

    Liselotte
    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej, vi ställde din fråga om antal platser på högskoleutbildningar till Antagning.se och fick följande svar; var god läs nedan:

    Hej,

    Det får man fråga varje enskild utbildningsanordnare. Man kan se tidigare statistik på http://statistik.uhr.se/
    Antagningsservice
    UHR på uppdrag av Sveriges universitet och högskolor

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej, vi har frågat på alla de olika "ställen" som Universitets Kanslersämbete (UKÄ); universitets- och högskolerådet (UHR) och Antagning.se - och alla hänvisar till Varandra och/eller till att fråga hos de enskilda anordnare av utbildning, dvs på varje högskola och universitet.
    Se exempelvis svar från en kommunikatör på UHR; var god läs nedan:

    Hej!

    Det kan i vissa fall stå på lärosätets hemsida. Annars kan man använda vårt statistikverktyg (https://www.uhr.se/studier-och-antagning/Antagningsstatistik/) för att se hur många som blev antagna tidigare år.

    Med vänliga hälsningar
    Kommunikatör
    Avdelningen för Antagning och studentstöd

    Vi på Fråga SYV tycker att det är rätt märkligt att det ej går att ha någon översikt över antal platser och att man måste leta på varje lärosätets hemsida eller kontakta varje lärosäte för att få fram en så enkel "sak" som en siffra (antal utbildningsplatser). Vi har påpekat detta till alla de organisationer som på något sätt kan ha med antagning till högskolorna/universiteten i Sverige att göra. Ännu har vi inte fått gehör för våra synpunkter. De ansvariga verkar ej tycka att det är en viktig fråga. Varför det är så - vet vi inte här på Fråga SYV.

    Bästa hälsningar
    Lycka till med dina studier och med allt annat!
    ANNA

    • chile :

      Jag har skrivit till kontaktpersonen på programmet och universitetet jag är intresserad av och fått svar. Tack så mycket!

    • Julia : Så bra! Då är det löst! Lycka till! :)
    • Julia : Vi på Fråga SYV är mycket glada om våra svar blir till hjälp! :) Du får gärna gilla oss på https://www.facebook.com/fragasyv.se/?fref=ts ;)