mahid
    Hej! Om jag nu går på ett yrkesprogram och ångrar mig och vill läsa på ett högskoleförberedande program måste jag läsa om gymnasiegemensamma kurserna som t.ex Svenska 1 Engelska 5 Matte 1a osv? Räcker det att man läst matte 1a och har betyg i den? Eller är det så att matte 1b är obligatorisk? Jag läser själv inte på ett yrkesprogram utan det är min kusin som ställer frågan då han inte har ett konto här på Fråga.syv

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Mahid,

    satta betyg gäller framöver. Byter man program och redan har godkända betyg i kurserna, behöver man inte läsa samma kurser en gång till. Mattekurser på nivå "ett" får fritt bytas mot varandra, dvs har man betyg i matte 1a, så kan man få in det betyget i sitt Examensbevis. Man får också läsa matte 2b efter det att man har läst matte 1a.

    Dock väljer de flesta elever som byter program och går om ett (eller två år) på gymnasiet - läsa samma kurser en gång till. Detta av flera olika anledningar:

    - läser man på deltid, har man inte rätt till Studiebidraget från CSN;

    - läser man samma kurs och får högre betyg, är det det högre betyget som gäller (och skulle man få lägre betyg, är det ändå det högre betyget som gäller, inte det senaste, alltså, utan det högsta).

    Det finns, alltså all anledning att läsa om samma kurser och få djupare kunskaper och ofta också högre betyg. Dock behöver man inte läsa samma kurser, utan kan kan läsa på deltid (men då har man inte rätt till studiehjälp från csn) eller så kan ibland skola ge möjlighet att läsa andra kurser på de håltimmarna som uppstår när resten av klassen läser kurser som man redan har godkända betyg i.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    ANNA