Daniel SYV

    Hej,
    antagningen till de svenska högskoleutbildningar ser ut så här att alla Behöriga sökande konkurrerar om plats.
    Du kan konkurrera i en eller flera betygsgrupper och/eller i HP-urvalsgruppen. för att konkurrera i HP-urvalet måste man ha ett giltigt resultat från högskoleprovet.
    Behörig måste man, i vilket fall, bli - eftersom obehöriga får svar OBEHÖRIG och deltar inte i konkurrensen.
    Det finns ej "komvux"kvot, utan du menar kanske BII, kompletteringsurvalsgruppen. Komplettera kan man på komvux, på folkhögskolorna, på högskolans basår eller självstudier/prövningar. Oavsett var man kompletterar, så är det en Komplettering och då prövas man Med komplettering - i BII, kompletteringsgruppen.
    HP-urval
    alla behöriga sökande som även har ett giltigt resultat från högskoleprovet, prövas även i HP-urvalet; de kan samtidigt pvövar i ännu en eller flera andra urvalsgrupper.

    hänvisning/lästips - Antagning.se
    Hälsningar
    D: