Hej Joel,

    efter gymnasiet kan man söka läsa på komvux. Men det är mycket tveksamt att man får plats på komvux på en kurs i vilken man redan har ett godkänt betyg.

    Det som är ett mer realistiskt alternativ är att göra en Prövning>>. Man förbereder sig genom självstudier och anmäler sig till en prövning. För närvarande kostar det 500 kr. Avgiften /för prövningar/ har inte höjts på många år, därför tror vi att avgiften kan höjas. Men för närvarande kostar det, som sagt, 500 kr.

    Om man på de prövningsdelarna /den skriftliga och den muntliga/ uppvisar kunskaper som motsvarar kriterier för A-betyg, bör man få det betyget. Ofta är det två lärare som samarbetar när de sätter betyg på prövningen /en huvudlärare och en "medbedömare"/.

    Prövning får man anmäla sig till i vilken kommun man vill. Man behöver inte vara skriven /folkbokförd/ i den kommunen där man gör prövningar.

    Bästa hälsningar

    ANNA

    P.S: allmän info om Prövningar finns bl a här>>.