Alexandra

    Hej! Hur många poäng ger varje höjning om ett steg (från e till d, eller d till c, osv) i en 50-poängskurs, respektive 100-poängskurs? Ex: matte 2a (100p) från F till C ger 0.6 p Tack! Alexandra

    • Ludmila : Det går att uppge höjning endast på ett Ungefär... ej exakt-exakt. Detta för att du kanske kommer räkna in Fler poäng än "minimum" pga kurserna som kommer räknas in kanske finns på separata dokument, om du fick betyg i kurserna Efter det att du fick examensbevis.
    • : tack för ditt svar! hänger med på första meningen att ingen exakt siffra kan fastställas. Hur menar du med din andra mening? Tack!
    • Mikael : Läs gärna mitt svar, nedan. Ju fler kurser som räknas in i ditt meritvärde - desto mindre blir ändring (höjning eller sänkning) ... men "strunta i det" - det blir för krångligt att räkna exakt. Det går Antagning.se göra - det är ändå deras bedömning som gäller.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Alexandra,

    om man höjer från E till D i en 100p-kurs blir höjning ca + 0.1
    och hälften så mycket vid höjning i Ett steg i en 50p.kurs.
    ********
    Höjning från F till E är lika stor som från E till A.

    Alltså steget från F till E är 4 ggr så stort. Höjer du från F till E in en 100p.kurs blir höjning ca + 0.4 och hälften så mycket i en 50p.kurs.
    Hälsningar

    Mikael