Hej Emma!
    Från 1 juli det kalenderåret som personen fyller 20 år kan hen, oavsett tidigare utbildningsbakgrund, påbörja läsa på komvux. Du bör söka till komvux i den kommunen där du är folkbokförd när du söker. På komvux i olika kommuner skiljer sig utbud åt men på alla komvux kan man läsa mot examensbevis. Det finns flera sorters examensbevis & du gör planering tillsammans med SYV-en på komvux i den kommunen där du då är folkbokförd.
    I examensbevis från komvux ingår 2400 poäng. Kursen Idrott och hälsa 1 får ej ingå.
    Efter ändringen 1juli 2021 finns på komvux följande examina att läsa mot: två högskoleförberedande (natur-teknik eller samhälle-humaniora) och ett antal yrkesexamina (mot olika praktiska yrken). Mot vilka yrken man kan läsa är olika i olika kommuner.
    Det finns ett antal obligatoriska kurser som tvunget måste ingå med godkända betyg - det är bland annat:
    Svenska 1 eller Svenska som adraspråk 1
    Engelska 5
    Matematik 1a eller 1b eller 1c
    och
    Gymnasie- eller Komvuxarbete
    samt minst en av kurserna i ämnena Historia; Naturkunskap & Samhällskunskap.
    Annars beror kursinnehållet på vilken sort examen man läser mot.

    Men det är inte obligatoriskt att läsa mot just examensbevis på komvux, utan det kan kanske finnas yrkesutbildningar mot praktiska yrken som du i stället vill söka till, I de flesta kommuner kan man på komvux läsa mot yrket Undersköterska. I många kommuner kan man dessutom läsa mot följande yrken: kockelektrikerbyggnadsarbetarebussförareträdgårdsarbetare, fastighetsskötare & administratör.