Leo

    Hej! Hoppade av gymnasiet andra året på el-linjen. När jag hoppade av hade jag godkända betyg i alla vänliga ämnen så som svenska, engelska osv. Men fick ingen gymnasieexamen pga mitt avhopp. Jag har nu fått ny motivation och vill gärna läsa någon linje på högskolan (vet inte vad ännu). Hur funkar det? Måste jag göra om alla vanliga gymnasiekurser en gång till fast på komvux, eller räcker det att jag läser de kurser som fattas? (Exempelvis matte) för att sedan kunna söka in på högskola. Hur lång tid kommer det ta ungefär för mig innan jag är redo att söka in på högskola? Mvh Leo

    • Anna : Vilket år är du född? Det är från 1 juli det året du fyller 20 år, som du kan läsa på komvux.

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej! Om du är född år 2000, kan du, som hoppade av gymnasiet, börja läsa på komvux tidigast 1juli 2020.

    Innan dess kan du läsa på gymnasiet eller på en folkhögskola.

    De kurser du redan har godkända betyg i kan ingå i examensbevis både om du nu börjar läsa på gymnasiet eller om du nästa läsår börjar läsa på komvux.

    På folkhögskolans Allmän kurs får  man läsa mot Omdöme och vilka betyg du hade sedan innan, spelar mindre roll utan det är dina Kunskaper som du bygger vidare på.

    På komvux läser man lika långt som på gymnasiet - det tar tre läsår att uppnå kraven för examensbevis.

    Du kan få examensbevis från komvux till sommaren 2022 och kommer, förhoppningsvis in på en eftergymnasial  utb till hösten 2022.

    Tips! Se om du kan hoppa in i år2 på gymnasiet nu, snarast - om det finns plats, kan rektorn ta in dig -lättast blir det om du hoppar in i samma program som du läste innan; på så sätt kan du få examensbevis redan till sommaren 2021, ett år tidigare.

    • : Tack för svar! Tänkte fortsätta jobba fram tills 2020 och sedan söka in på komvux
    • Mikael : du kanske behöver fundera på att på komvux läser du samma kurser som på gymnasiet men du har inte samma Förmåner; komvux-studerande har inte rätt till åkkort, gratis kurslitteratur och gratis lunch på skolan. Det finns inte heller någon garanti på att få läsa på heltid eller alla de kurser man vill läsa - på komvux. därför vill vi råda dig att överväga försöka hoppa in på gymnasiets program nu, snarast. Jo, det viktigaste: det är inte säkert att komvux i din kommun kan erbjuda El-kurser, och då kanske du måste läsa inom ett annat område, ej El- och energi.
    • Mikael : Att du jobbar är mycket bra! Skulle du kunna jobba vid sidan av gymnasiestudier?
    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Leo!

    Folkhögskolans Allmänna kurser
    enligt folkhögskolornas gemensam hemsida folkhogskola.nu lär det finnas lediga platser på Allmänna kurser på folkhögskolorna med start höstterminen 2019, men det är i så fall rätt så akut! Läsåret har nu pågått i ca en månad och vilken dag som helst blir det för sent att hoppa in. Kontakta därför snarast alla de folkhögskolorna där du kan tänka dig vilja läsa. folkhögskolorna utanför stora städer brukar ha Internat/studerandeboende.

    Om att hoppa in på ett gymnasieprogram
    Jag gissar på att du har godkända betyg som du fick i slutet av första året på EE-programmet: vilken inriktning på EE började du läsa på? Och när under år2 har du hoppat av: i början eller mot slutet? Eller fick du godkända betyg även i slutet av ditt andra år på gymnasiet? Det kan finnas möjlighet att hoppa in i år2 på EE-programmet på gymnasiet. Detta om rektorn tar in dig; även om ledig plats finns, behöver inte skola ta in en ny elev så pass sent - mot slutet av september, men det kan gå, om du har tur.
    Info om vilka gymnasieskolor som EE erbjuds på:
    i hela Sverige - se listan här;
    i Stockholms län - se listan här.

    EE finns det 4 inriktningar. Det är viktigt att veta vilken inriktning du gick på förut och om det är samma inriktning du kanske vill gå även nu.

    Att komma in på Eftergymnasiala utbildningar utan fullständiga gymnasiebetyg - kan det också finnas möjlighet till, men då måste du för att uppnå Grundläggande behörighet till högskolestudier ha arbetat i minst 3 år på minst halvtid efter det att du fyllde 19 år. Du måste alltså bli lägst 22 år gammal och ha då tjänat in 3-årig arbetslivserfarenhet (på minst 50%, alltså i genomsnitt ha arbetat 20 timmar per vecka, som lägst/minst). i kombination med några få gymnasiebetyg, får du genom detta Grundläggande behörighet till högskolestudier. För konkurrens måste du då ha ett giltigt resultat från högskoleprovet.

    Yrkeshögskola
    yh får göra egna bedömningar; yh kan även ta in obehöriga, om de utb.ansvariga bedömer att personen har förutsättningar att klara av studierna. Du kan därför kika på www.yhguiden.se och söka till alla de olika yh som du finner vara av intresse för dig. Det finns ingen begränsning i antal yh man kan söka - du söker varje yh direkt till skolan, även om de hänvisar till gemensam yh-antagning, där man får prioritera men det är inte så som vid antagning till högskoleutb., det är annorlunda: man kan bli antagen till många olika yh samtidigt.

    Studie- och yrkesvägledare