Sana

    Hej! Hoppas allt är bra med er. Jag är intresserad av att bli en sonograf, och har läst i Framtid.se att de finns många olika vägar att ta för att kunna bli sonograf och en av de är att bli sjuksköterska först , jobba ett år och sen utbilda sig till barnmorska och efter det kan man bli sonograf. Jag undrar om det är krav att jobba som barnmorska för ett år eller så om jag ska få utbilda mig till sonograf??? Sjuksköterska måste jobba minst ett år för att fortsätta till barnmorska men jag kunde inte hitta info hur det är från barnmorska till sonograf. Kan ni hjälpa mig gällande frågan?? Tack Mvh Sana

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Sana,

    om du vet att du vill satsa på yrket sonograf, då skulle jag rekommendera dig att söka till röntgensjuksköterskeprogrammet och när Du är legitimerad röntgensjuksköterska söka till vidareutbildning på universitetet till Sonograf, den utbildningen kan vara på 60 hp och kan t.ex ges på halvtid, under två år. Utbilldningsutbud förändras, behörighetskraven kan också ändras. Tills det blir dags för dig att söka till påbyggnads/vidareutbildning efter en 3-årig grundutbildning på universitetet, kan kraven vara annorlunda mot dagens krav.
    Vägen via att utbilda sig till "vanlig" sjuksköterska, inte röntgensjukskötersna och sedan vidareutbilda sig till barnmorska leder troligtvis till att man kan jobba som sonograf i begränsad omfattning (arbetsuppgifterna kommer i så fall mest kretsa kring graviditet).
    Men du får gärna kontakta studievägledare på de institutioner där relevanta utbildningar ges, för att det är de som är experter på sina egna utbildningar och yrken som de utbildar till.
    Som allmän studie- och yrkesvägledare är jag inte expert på yrket sonograf, barnmorska eller röntgensjuksköterska, så jag kan endast ge dig övergripande svar och om jag var tvungen att "peka" på vilken utbildning jag tycker du bör satsa på, då säger jag: i första hand rekommenderar jag Röntgensjuksköterskeprogrammet.
    Ber om ursäkt att jag inte kan ge dig ett bättre svar. För att kunna ge ett bättre svar måste man vara expert om området.
    Hoppas mitt svar blir på något sätt till hjälp för dig!

    Studie- och yrkesvägledare