Rebecca

    Hej SYV! Jag är intresserad av att läsa till socionom och sedan vidareutbilda mig till psykoterapeut och undrar om ett par års arbete hos socialtjänsten kan ge behörighet till den grundläggande psykoterapiutbildningen? Vilka andra socionom yrken kan ge den erfarenheten som krävs för att bli psykoterapeut?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Rebecca,
    jag håller i mångt och mycket med det som "gästen" har skrivit i kommentaren till din fråga. Det tar faktiskt 3.5 år att få yrkesexamen från socionomprogrammet. Och reglerna kan faktiskt ändras "hur som" - på så lång tid.
    Det vi vet idag är följande:
    För att bli en Psykoterapeut i Sverige idag (mars 2019) behöver man ta examen från psykoterapeutprogrammet.
    Psykoterapeutprogrammet -  är en påbyggnadsutbildning för flera olika yrkesgrupper, till exempel för psykologersocionomer och läkare.
    Enligt info som vi fick från de utbildningsansvariga på psykoterapeutprogrammet, prioriterar de psykologer och läkare och personer med socionomutbildningen i grunden tas in "i mån av plats" och ibland finns det ingen plats för dem ... så det går inte att säga att det går att vidareutbilda sig till psykoterapeut med grundutbildning Socionom (för att det kanske tyvärr ej blir möjligt).

    Liselotte

    Det vi vet om yrket Psykoterapeut och om hur man kan få legitimation - samlar vi på https://www.framtid.se/yrke/psykoterapeut

    läs noga info i yrkespresentationen, ovan.
    Du kan också vända dig till utbildningsanordnare för både socionomprogrammet och för psykoterapeutprogrammet. De kan berätta om vad som gäller IDAG. De kan inte veta vad som kommer att gälla om några år (eftersom nya bestämmelser kan komma att gälla).