Ina
    Hej min lärare har något emot mig på allvar. går frisör så jag har henne 4 dagar i veckan på frisör lektionerna som jag urbildar mig till. Men jag har adhd och hon har sjukt svårt för mig (mina vänner från min och min parallell klass håller med för hon är väldigt otrevlig mot mig) ocj jag går sista året och känner bara att jag hade behövt en lärare som jag kan prata med men inte min för hon klagar på mig hela tiden!! Hur går man till väga då?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ina!

    Det är jättetråkigt om du upplever att du inte har någon bra kontakt med en lärare, och jag undrar om läraren vet att du har ADHD. Jag undrar också om ni har haft samtal och försökte reda ut - vad som ligger till grund till era "problem".

    Om du inte vill prata med läraren direkt, då råder jag dig prata med kurator och med din klasslärare/mentor. Berätta både för kurartor för in klasslärare hur du upplever situationen och be om råd.

    Om läraren är otrevlig mot dig när hon är trevligare mot andra elever, så är det givetvis inte bra. Jag vet inte varför det är på det viset och utan att veta - varför, så är det omöjligt att ändra på någonting.

    Om du "sköter dig", dvs kommer i tid, gör läxorna, uppför dig som man ska & försöker lära dig så mycket du kan, gör du allt som du kan göra och du kan inte göra mer.

    Om det inte var mitt i sista terminen, skulle jag råda dig överväga byta skola, men nu är det så kort tid kvar av din gymnasietid att du hinner inte byta skola. Det är 10 veckor kvar av gymnasiet för dig, kan man säga. Som tur är så är det inte så lång tid och kanske orkar du stå ut...

    Tyvärr så förekommer det även på arbetplatser att man upplever sig mobbad och orättvist behandlad och många ggr är det lättar att söka sig vidare än att försöka reda ut vad problemet är och lösa en konflikt eller ett missförstånd. Det borde inte vara så, men så är det tyvärr - i alla fall ibland.

    Om du vågar och om du tror att det finns en chans för att läraren tar det på rätt sätt  - så skulle jag föreslå att du bad läraren om ett "utvecklingssamtal" ... säg att du har en viktig fråga som du vill ta upp "mellan fyra ögon" och fråga när hon har tid - ca 20 minuter, kanske. Om hon svarar att hon inte har tid - då går du och pratar med kurator och med din klasslärare/mentor så fort du kan.

    Om hon ger dig tid (be om att få tid snarast möjligt) - då säger du att du upplever som om din lärare har "någonting" emot dig, att du vill veta vad det är och om du gjorde ngt. fel, vill du ändra på det som är felet. Bäst är det att inte påstå att läraren är otrevligare mot dig än mot andra elever eller påstå att du är orättvist behandlat för att då låter det som "hårda fakta". Bättre att understryka att du upplever dig orättvist behandlat, att det känns orättvist och att du blir ledsen av det.

    Dina upplevelser och känslor kan ingen ifrågasätta. Om du känner dig ledsen, så är du det. Försök att inte anklaga utan mer undra och söka svar & förbättring av situationen.

    Jag hoppas att någonting i mitt svar blir till hjälp för dig!

    ANNA