Johanna

    Hej! Tog studenten 2019 på natur/Sam programmet. Jag har F i fysik. Behörigheterna för att bli biomedicinsk analytiker är godkända ämnen i Biologi 2, Fysik 1a/1b1 + 1b2, Kemi 2 och Matematik 3b / 3c. Jag vet inte om jag har gått kemi 2 och biologi 2. Jag orkar heller inte läsa upp de kurserna, känns som jag kastat bort ett år på en inrikting jag inte har någon nytta av. Så min fråga är, MÅSTE jag få godkänt och läsa om nämnda kurser eller kan jag göra ett högskoleprov och komma in på biomedicin via den vägen? Vad gör ens ett högskoleprov? Tacksam för svar/hjälp.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Johanna,
    Högskoleprovet befriar inte från kravet på att vara behörig, och
    nu är vårens (året 2020) högskoleprov inställt. Men annars så kan man med resultat av HP, högskoleprovet prövas i ännu en urvalsgrupp - HPurvalet och på så sätt komma in på en högskoleutb. med lägre betyg. Behörig måste man ändå, hur som helst, vara.
    Om du inte orkar läsa kemi och biologi på gymnasial nivå, så kanske det inte är så passande att vilja satsa på BMA-programmet där mycket fyisk, kemi och biologi läses.
    Kika då gärna på andra "liknande" yrken, där kortare utbildning och lägre behörighetskrav gäller:
    Steriltekniker
    Apotekstekniker