Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31962 frågor besvarade.
Hur blir jag HR-assistent/administratör?
2 Svar
Administratör >> är ett icke-reglerat yrke; arbetsgivare bestämmer vilken kompetens som krävs och vilken utb som är tillräcklig. Man kan också bli upplärd på en arbetsplats.
Vill man läsa på gymnasial nivå, vänder man dig i första hand till komvux i den kommunen som man är folkbokförd i.
Hej Helena,
det är väldigt många olika utbildningar som kan leda till jobbet som administratör /HR-assistent/, ex. kan man ha utbildning från yrkeshögskolan, kika gärna på några alternativ som finns inom YH:
https://www.yhguiden.se/utbildning/iterum/lonespecialist-iterum-med-systeminriktning
https://www.yhguiden.se/utbildning/iterum/loenespecialist-distans-deltid-med-traeffar-i-goeteborg
https://www.yhguiden.se/utbildning/iterum/lonespecialist-distans-deltid-stockholm
https://www.yhguiden.se/utbildning/stockholms-internationella-handelsskola-sih/offentlig-upphandlare
https://www.yhguiden.se/utbildning/solleftea-larcenter/socialadministrator-skelleftea-reveljen
OBS! distansutbildningar kan ha obligatoriska träffar.
Det blir allt vanligare att arbetsgivare inom HR-administration anställer personer med högskoleutbildningar inom juridik, ekonomi och/eller beteendevetare/personalvetare. Man kan ex. ha läst många fristående högskolekurser inom de ovan nämnda ämnen. Eller så kanske man ha läst ett par år på juristprogrammet men hoppade av någon anledning av - eller tar ett studieuppehåll (sabbasår) och jobbar då som HR-assistent för att senare återvända till sitt högskoleprogram.
Hos "små arbetsgivare" är det mycket vanligt att en och samma person är både rekryterare, personalchef och även löneadministratör; alltså hen löser alla de olika "personalärenden" och även handgripligen betalar ut löner varje månad och upprätthåller Anställnings-avtal; svarar på frågor inom Arbetsrätt (om anställdas rättigheter vad gäller tjänstledighet, uppsägningstid) + vill arbetsgivare att samma person ska också vara kunnig inom konflikthantering/medling.
Hos "stora arbetsgivare" är det vanligare att personal-hantering är uppdelad och en person ex. betalar ut löner och en annan utformar anställningsavtal; tredje löser konflikter och utformar den övergripande personal-politik... ofta önskar arbetsgivare inom "personal-hantering" anställa personer som har några års erfarenhet inom "rätt bransch", samma bransch i vilken företagets anställa är verksamma.
Frågor och svar taggade med 'andra meriter än "bara" utbildning' (2 st.)
-
statligt jobb krav?
Hej jag har planer läsa kandidatprogram i socialantropologi och vill jobba inom en statligmyndighet eller inom regeringskansliet. På nästan alla utbildningar står det att det krävs akademisk examen i statsvetenskap, samhällsvetenskap eller likvärdig...
Hej,det är en väldigt bra fråga att ställa till de som anställer. Vad "likvärdig" utbildning är - är en bedömning och olika arbetsgivare kan göra olika bedömningar. Det som... Läs hela svaret -
Är det lönskillnader beroende på utbildningsform?
Hej. Jag undrar om man får en sämre lön om man har en yrkeshögskolexamen jämfört med en kandidatexamen fast det gäller samma yrkesroll med exakt samma arbetsuppgifter? Jag är speciellt intresserad av yrket teknikinformatör, och sett att man kan...
HEJ!Frågor om lön är mycket svåra att besvara. För det mesta är det individuell lönesättning och fastställs i förhandlingen mellan en arbetsgivare och... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga