Floppan

    Hej. Jag undrar om man får en sämre lön om man har en yrkeshögskolexamen jämfört med en kandidatexamen fast det gäller samma yrkesroll med exakt samma arbetsuppgifter? Jag är speciellt intresserad av yrket teknikinformatör, och sett att man kan bli detta genom en 1årig yrkeshögskolautbildning, men även om man t.ex läser en kandidat i kognitionvetenskap. Självklart så är det mer lockande med att gå yrkes för det tar mindre tid, men kommer man förlora i längden på det vad gäller lönen?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    HEJ!
    Frågor om lön är mycket svåra att besvara. För det mesta är det individuell lönesättning och fastställs i förhandlingen mellan en arbetsgivare och arbetstagare. Det finns ingen regel som säger att man med längre utbildning bör ha högre lön. Det finns många exempel att hitta när anställda med kortare utbildning har högre lön. Med yrkeshögskoleexamen kan man motivera att man vill ha högre lön genom att visa på att man inom sin utbildning haft praktikperiod (vilket kandidatprogrammet ofta saknar) och att man genom praktiken (inom yrkeshögskola kallas det LiA, lärande i arbete) har skaffat sig både arbetslivserfarenhet och värdefulla kontakter inom branschen.
    Många ggr beror lönenivå även på "andra meriter" än bara utbildning, t.ex kan språkkunskaper, körkort, tidigare arbetslivserfarenhet och t o m ålder spela roll. Med högre ålder tycker många arbetsgivare att man har mer livserfarenhet och därför kan tillföra mer på en arbetsplats. Även sådana aspekter att man kan resa i tjänsten och övernatta på annan ort, vid behov, kan spela stor roll (många kan inte gå med på det på grund av de är föräldrar till små barn, t.ex...). Att man är med eller inte med i en fackförening kan också spela roll vid löneförhandlingar. Och även hur bra man är på att löneförhandla (hur bra förhandlare man är) kan också spela mycket stor roll i frågan vilken lön man får.
    Mitt råd till dig blir att du söker både till yrkeshögskola och till högskola-universitet och ser var du komma in, får besked ANTAGEN. Skulle det bli så att du blir antagen i båda skolformer, kan du antingen då bestämma dig och tacka Ja till en av utbildningar eller t o m påbörja båda utbildningar och se sen vilken av utbildningarna som du trivs bäst med att fullfölja. Det är inte förbjudet att läsa på högskola-universitet och på yrkeshögskola samtidigt (om man hinner och orkar).

    Studie- och yrkesvägledare