Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Ellen,
    i Sverige är det så att Aktiemäklare (Mäklare inom finans) har traditionellt en examen som civilekonom eller civilingenjör med inriktning industriell ekonomi. För att arbeta som aktiemäklare krävs även en specialistlicens genom SwedSec-utbildning.
    De ämnen som man i skolan: grundskolan och gymnasiet bör satsa på extramycket om man vill bli Aktiemäklare, tycker jag är: Matematik och Samhällskunskap.
    Angående lönen, vågar inte uttala mig; det är allt för många faktorer som ligger bakom vilka inkomster en aktiemäklare kan ha.
    Vänligen
    Julia