IvyMaria

    Hej! Maria här. Jag undrar hur man kan ta tillväga att bli finansmäklare och ifall det är möjligt att jobba som finansmäklare utomlands. Jag har läst ekonomiprogrammet på gymnasiet och tänkte även läsa det på universitetet, men sedan vet jag inte vilka jobb som jag kan ha efter examen, speciellt just då finansmäklare.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Det som gäller i Sverige: Mäklare inom finans har traditionellt en examen som civilekonom eller civilingenjör med inriktning industriell ekonomi. För att arbeta som aktiemäklare krävs även en specialistlicens genom SwedSec-utbildning. Hur det i andra länder kan vara olika, beroende på landets regler, lagar, bestämmelser och praxis.

    Studie- och yrkesvägledare