magnus

    hej jag är extrem fotbolls intresserad och jag skulle gärna vilja arbeta inom fotboll jag har som dröm att bli fotbollsjornalist så jag undrar hur blir man det? vad ska man plugga till? vad för behörigheter krävs? är konkurrensen svår? finns det fler yrken inom fotbollen?

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Det är bra att du har intressen. Inom "fotboll" behövs det arbetsinsatser inom många olika kategorier - även vaktmästare på arenorna; de som klipper och sköter gräset; som städar arenorna; idrottsmassörer; ungdomstränare och många -många andra deltar på olika sätt...

    Ang. journalistik - det är extremt hård konkurrens och det finns många arbetslösa journalister.

    Inom journalistik ställs det inte några strikta generella krav, utan har man talang och kan "trollbinda" sina läsare med underhållande text, får man uppdrag /i alla fall som frilansare/ - eller kan i alla fall sälja någon text då och då... - du kan starta en blogg och börja skriva om fotboll; ha det som hobby till att börja med och se hur det utvecklar sig.
    Ingen utbildning kan lära en person att bli en duktig skribent, om man saknar talang. Om just du har talang för att skriva, vet inte jag - prata med din lärare i svenska om det; eller starta en blogg och se hur många följare du får på bloggen.
    Det är som sagt bra att du har intressen men alla intressen behöver inte nödvändigtvis bli till ett arbete. Många ggr är det roligare att ha sitt största intesse som Hobby >> - därför att man "gör som man vill" - på fritiden: tycker vad man vill och utövar sitt intresse på det sättet som passar just dig. Har man det som jobb, måste man göra som chefen säger; annars blir man av med jobbet... Att ha sitt intresse "i fred" och göra som man vill - är många ggr mycket roligare.

    Jag är inte övertygad om att det ligger i dina bästa intressen att försöka få jobb just inom fotboll som är ditt stora intresse. Men det får du givetvis bestämma själv.

    Hur som helst, är journalistik ett område där det extremt svårt att "slå sig fram". Man måste både ha talang och tur. Finns inga garantier även om man har stor talang, för att man även måste ha tur.
    Som direkt svar på din fråga - så finns det egentligen "inget svar att ge"; det går inte att punkta ner "kvalifikationer" för en fotbolls-journalist.

    Hälsningar

    Peter syv