Dona
    Hejsan, jag är 22 år gammal och läser personal och arbetslivsprogrammet på Högskolan i Kristianstad, innan dess läste jag ekonomiprogrammet på gymnasiet, där jag har fullständig betyg från. Under tiden som jag studerat, både på gymnasiet och högskolan, så har jag jobbat extra på ett demensboende som vårdbiträde. Jag har blivit alltmer intresserad av detta yrke och funderar på att läsa till undersköterska. Jag har försökt leta fram information om hur man blir undersköterska men som jag förstår det så är det svårt att komma in på denna utbildning när man har gymnasial och eftergymnasial utbildning. Hur kommer detta sig och finns det någon möjlighet för mig att studera till undersköterska?

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej, läs gärna på https://www.fragasyv.se/info/underskoterska om att undersköterska kräver inte nödvändigtvis ngn speciell utbildning - det är arbetsgivare som bestämmer.

    Examen från vård-& omsorg programmet kan krävas av vissa arbetsgivare och andra anställer folk med passande erfarenhet eller dem som går att få tag på, men då på visstidsanställning (i alla fall ofta blir det så).

    Komvux är tvungen att prioritera sökande med kort tidigare utbildningsbakgrund då budget räcker inte för att ordna utbildning för alla som söker.

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Dona,

    jag skulle råda dig att söka utbildning på komvux, men samtidigt också se om det finns en folkhögskola inom pendlingsavstånd eller om du kan bo på Internat på en folkhögksola - som erbjuder utbilnding till Personlig assistent; för det kan det finnas sådana och liknande utbildningar på folkhögskolor; och till folkhögskola söker du, oavsett vilken kommun du är skriven i.

    Och samtidigt kan du också söka jobb direkt nu, utan att ha gått någon speciell utbilnding - sök jobb inom hemtjänst, som Hemtjänstpersonal; som Personlig assistent; som Ledsagare eller som Boendestödjare eller som Omsorgsassistent>>, Vårdbiträde>> eller som Undersköterska>>. Alla de jobben kan man få, om man har tur, utan någon speciell utbildning men då ofta deltid och/eller tidsbegränsad anställning (ofta "timmar vid behov"). Sedan, om du känner att det är rätt bransch för dig att jobba i kan arbetsgivare hjälpa dig att skaffa dig relevant utbildning; eller så kommer du själv, på egen hand, på någon lämplig och intressant för dig utbildning.

    Bästa hälsningar

    ANNA