Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hejsan,

    Jag skall försöka att besvara din fråga.

    Läs gärna om yrket Anläggningsdykare>> för att det är den 2-åriga anläggningsdykarutbildningen på yrkeshögskola som jag tänker på i första hand - om en person vill bli "undervattensvetsare" (Yh anläggningsdykare har för närvarande tyvärr inte någon ny start beviljad men planeras till september 2017).

    Till att börja med, så finns det kanske inget yrke som heter eller är "undervattenssvetsare". Under vattnet så svetsas det mycket lite. Anledningen är att det är mycket svårt att erhålla någon kvalitetskontroll eller klassning av dessa svetsar. Däremot så bränner (kapar) man väldigt mycket under vattnet, ex. kättingar och spont som skall tas bort.

    Under den svenska  anläggningsdykarutbildningen inom yrkeshögskolan genomför man ett antal delkurser. En av dessa är just undervattenssvetsning, den omfattar en veckas träning. Utbildningen köps från England/"Weldcraft Pro"/David Keats, som är med de studerande på yh Anläggningsdykare på YRGO>> under 2 veckor.

    Kunskapen gällande "vanlig svetsning" är mycket stor i Sverige, men när man skall genomföra det under vattnet är det en helt "annan femma" för att det är som sagt mycket svårt att svetsa under vattnet med hög kvalite på arbetet.

    Mig veterligen är det enda sättet i Sverige idag, att erhålla utbildning i undervattenssvetsning, via yrkeshögskoleutbildning Anläggningsdykare och "Weldcraft Pro". Internationellt finns det ett antal dykutbildare och skolor som erbjuder samma utbildning. Grundkravet för att svetsa under vattnet, är att man har en dykutbildning.
    Yh-Myndigheten kommer att ge svar på YRGO´s ansökan i mitten av januari 2017. Om allt går väl, så öppnar YRGO ansökan den första februari 2017 och ansökningsperioden varar tills den 15 april 2017.

    Kommande utbildningsstart planeras alltså i september 2017.
    Men återigen, "undervattenssvetsare" är egentligen inget "eget yrke" och efterfrågan på den kompetensen både nationellt och internationellt är mycket begränsad.
    Hoppas detta var svar på din fråga.

    Med vänlig hälsning

    L. :)

    Liselotte