Astrid
    Hej, jag står och väljer emellan att gå Ekonomi eller Natur programmet men jag är väldigt osäker på vad jag ska välja. Jag vet inte vad jag vill jobba med i framtiden, men jag skulle kunna tänka mig att jobba på ett företag som tex chef, då jag tycker om och leda. Egentligen är jag mer intresserad av samhällskunskaps ämnerna i skolan och har alltid tänkt att jag ska gå ekonomi. Men nu har jag även börjat funderat på Natur med inrikting sam, för att utbildningen då skulle bli bredare och jag skulle ändå få läsa extra samhällskunskap. Jag är inte speciellt skoltrött och är beredd på att lägga tid på skolan. Så min fråga är, ska jag välja ekonomi för att jag dras till det mer eller ska jag välja Natur för en bredare utbildning?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Astrid!

    Om man ska gå på Naturvetenskapsprogrammet, rekommenderas det att man ska gilla matte, fysik och kemi. Matten är tuff, då man läser det avancerade språt i snabb takt.

    Om du kan tänka tid läsa svår matte i snabb takt och även läsa Fysik och Kemi, då går det bra att välja Naturvetenskapsprogrammet.

    Gör intressetest på http://www.gymnasieguiden.se/testet och gå på öppet hus både på NA och på Ekonomiprogrammet och du kan också boka prova-på dagar på varje av de programmen och testa på och jämföra hur det är att vara elev på NA och på Ekonomi.

    Man läser lika antal poäng /timmar/ på alla gymnasiala program och om man på NA läser "på bredden" då läser man inte "på djupet"... för man kan inte läsa både fler ämnen och högre kurser i varje ämne - under samma tid. När du på NA läser Fysik, Kemi och mer matte, skulle du på Ekonomi läsa Företagsekonomi, Entreprenörskap och mer samhällskunskap, t.ex.

    På Ekonomiprogrammet kan du inom programfördjupningen läsa en kurs Ledarskap & organisation /det är i alla fall en kurs som får läsas som programfördjupande/. Det kan du se i programplanen för EK och i programplanen för NA kan du se att Ledarskap & org. kan ej läsas som Programfördjupande på NA, men kanske kan du läsa den inom Individuellt val.

    Att du inte idag vet vad du vill jobba med, är inte alls konstigt - du är så ung. Men du kan i alla fall kika på alla de olika yrken, och se om du "fastnar" för ngt.

    Hälsningar

    Mikael SYV