brandsläckarn

    Hej! Jag har som mål att komma in på juristprogrammet i lund. Antingen till hösten 2024 eller våren 2025. Jag kommer troligtvis ligga på gränsen vad gäller antagning med betyg och har tyvärr inte tillräckligt höga poäng på högskoleprovet. Jag tror dock att jag kommer in till våren 2025 på betyg men tänker också på att läsa "utvidgad introduktionskurs juridik" som finns i lund på distans (där 20 bästa sedan kommer in på programmet till våren).

    Grejen är att jag skulle vilja söka till andra universitet med för att se om jag kommer in och ifall något skulle ske under våren sommarn som gör att jag ändrar mig angående lund. Så min tänkta lista med prioritering ser ut som följande:

    1. juristprogrammet i Lund

    2. juristprogrammet i Karlstad

    3. juristprogrammet i Örebro

    4. utvidgad introduktionskurs juridik, lund

    Men så läste jag det här kring att man bara kan bli antagen till 45hp. Programmen är på 30hp var och kursen på 15hp. Kommer jag in på juristprogrammet i lund så är ju allt prima, men om jag inte kommer in så kommer jag med största sannolikhet komma in i Karlstad. Då borde ju Örebro strykas i och med att att de tillsammans överstiger 45hp och kursen borde ju bli kvar. Så då borde jag bli antagen till juristprogrammet i Karlstad och den utvidgade kursen i lund, om jag förstått det rätt?

    Skulle jag inte komma in till Karlstad och blir antagen till Örebro borde jag ju fortfarande få med kursen och kunna tacka nej till Örebro. Eller borde prioriteringen se ut som följande:

    1. Juristprogrammet i Lund

    2. Utvidgad introduktionskurs juridik i Lund

    3. Juristprogrammet i Karlstad

    4. Juristprogrammet i Örebro

    För detta borde ju bli samma som ovanstående. kursen plus ett program... Skulle bara behöva någon som bekräftar att jag tänkt rätt. Det viktiga är att jag kan läsa kursen till hösten (om jag inte kommer in på jurstprogrammet i Lund) om jag känner att jag behöver och att jag har ett program (Karlstad/Örebro) som backup. ?

    En fråga till: hur jag än prioriterar, kommer jag vara reserv i lund och deras juristprogram?

    tack

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Jo, jag tycker du tänker helt rätt. Programmen ges med 30 hp per termin och antagning.se antar till upp t o m 45 hp per termin, så kursen får också plats inom 45 hp. Båda prio-listorna ser helt OK ut, tycker jag. Du tänker rätt: det spelar ingen roll om du lägger UJIK i Lund som ditt andra eller sista alternativ.
    Och jag svarar Ja även på din sista fråga om reservkön. Alla behöriga sökande som ej antagits på grund av för låga meriter får reservplats i reservkön och det finns "viss chans" att bli kallad från RESERV.
    Lycka till med din anmälan! Du får gärna höra av dig sen och berätta hur det gick!

    Studie- och yrkesvägledare