Mir
    Hej!

    Jag går just nu tredje året på gymnasiet och ska ansöka till universitetet snart. Jag har hört att man kan hoppa av hur enkelt som helst om man kommer in på ett program som man inte gillar. Min fråga är, stämmer det verkligen? Vad finns det för konsekvenser av att hoppa av programmet och sen ansöka till ett annat program terminen därpå? Hamnar man i en annan urvalsgrupp när man ansöker? Och vad innebär det? En person sa till mig att man ansöker med sina högskolepoäng om man hoppar av men sen bestämmer sig för att plugga igen. Vad innebär det egentligen?

    Mvh,
    Mir

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej, det finns många som hoppar av utbildningar, bl.a utb.på universitetet. Söker man sedan till andra högskoleutbildningar på grundnivå, konkurrerar man fortfarande med sina gymnasiala betyg och med resultatet från högskoleprovet, om man har gjort HP.
    Med "högskolepoängen" konkurrerar man endast till utbildningar på Avancerad nivå, där behörighet består i avklarat 3-årig högskoleutbildning, alltså när man söker till magister eller masterprogram.
    Man blir inte lägre prioriterad vid nästa ansökan om man tidigare hoppat av utbildningar.
    Negativa konsekvenser som jag känner till är det i frågan om studiemedel (som man ansöker om hos CSN). Om man tar studiemedel men inte kan uppvisa godkända betyg för tiden man fick studiemedel för, får man avslag från CSN på ansökan om studiemedel nästa gång man ansöker. På så sätt är det "farligt" att ta studiemedel om man inte tror sig kunna avsluta kurserna med godkända betyg i dem. Sedan finns det också en begränsning på max 6 år för studiemedel på eftergymnasial nivå, så om man läser några terminer på en utbildning men hoppar sedan av, och kommer in på en ny utbildning som kanske är rätt så lång utbildning (t.ex det nya läkarprogrammet från HT21 blir 6-årigt), så finns det risk att studiemedelsveckorna tar slut och man kan inte få studiemedel under sista delen av sin utbildning; så får man lösa sin försörjning på ngt sätt, på egen hand eller i värsta fall hoppa av utbildningen pga man ej kan försörja sig under utb.tiden.