Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    mitt förslag är att du vänder dig till din "gamla YH-skola", Chas Academy och frågar där. Någon "allmän väg" - i Sverige - mot top-upp degree känner jag inte till. De som lyckas med det läser oftast ett år på en skola i utlandet, på en skola som har samarbete med en svensk YH-utbildningsanordnare.
    I Sverige gäller: yh-poängen och hp-poängen är olika poängen och kan inte "översättas" till varandra; de olika poängen får man inom Olika skolformer men det är inte förbjudet för en enskild skola att göra bedömning att de kan inom sitt program tillgodoräkna ett visst antal poäng från den andra skolformen, t.ex om du kommer in på ett kandidatprogram med samma inriktning/kunskapsområde som din YH-utb.ligger i så kan lärosätets institution bedöma att du skulle kunna hoppa över någon eller några kurser eller kanske t o m över en hel termin och uppnå kandidatexamen på kortare tid än 3 läsår (men det beslutet ligger hos de ansvariga på institutionerna, som gör individuell bedömning: tittar på just din utbildning, dennes kursinnehåll och kanske t o m var du gjort LIA och vad du arbetare med på den eller de arbetsplatsen/arbetsplatserna där du var på LIA).

    Studie- och yrkesvägledare
    • StudentIT :

      "De som lyckas med det läser oftast ett år på en skola i utlandet, på en skola som har samarbete med en svensk YH-utbildningsanordnare."

      Skolan verkar inte ha något sådant samarbete, kan man på egen hand söka top-up degree? och isåfall vem kontaktar man ifall man ska plugga utomlands?

    • Milla :

      En svår fråga... Du får kontakta alla de skolor där du vill läsa. Om din skola inte har ngt avtal om samarbete med en annan skola som har utbildning motsvarande kandidat/bachelor, då kanske det inte alls går. Frågar man MYH, myndighet för yrkeshögskola, då får man svar att yrkeshögskoleexamen ger god chans på arbetsmarknaden och tanken är att man ska ut i jobb direkt efter yrkeshögskolan, men att i fall anordnaren har avtal med ngn skola om top-upp degree då kan man använda sig av den möjligheten om man vill... typ så, ett sådant svar fick jag från MYH för inte alls länge sedan. Du får själv fråga både MYH och vem annars du vill... . Vad gäller "vem kontaktar man ifall man ska plugga utomlands" så är svar: kontakt den skolan där du vill plugga. Gäller det studier i Danmark, så kan man, förhoppningsvis få hjälp av "Öresund direkt": se oresunddirekt.se/se/jag-vill-studera-i-danmark och det finns också "Hallå Norden"/infotjänst om rörlighet inom Norden, se norden.org/sv/fraga-info-norden
      ang.studier inom EU se om du hittar relevant information på europa.eu/webpub/grow/factsheets/studying
      Tidigare fanns mer information och hjälp att få (t.ex fanns det Arbetsförmedlingen Utland som även hade mycket information om studier i olika länder; det fanns också avdelning STUDIER UTOMLANDS på Studera.nu, som är en av Universitets- och högskolerådets webbplatser med länkar till många bra/pålitliga sajter i 60 länder där svenskar brukar studera men det hjälper ju inte dig eller mig nu, när allt detta är borta). I bästa fall får man allmänna tips (t.ex "undersök om du behöver studerande-visum" eller "tänk på att extrakostnader kan tillkomma"... ) men ingen myndighet eller organisation i Sverige verkar ha i uppdrag att tillhandahålla relevant och pålitlig information om studier i olika länder, vilket jag beklagar men kan inte göra så mycket åt.