Diana

    Hej! Jag har fått ett studiebevis från gymnasiet och tänker komplettera dessa F på komvux. Rätta mig om jag har fel, krävs det minst 2250 poäng av 2400 poäng för att få ut ett gymnasieexamen från komvux för att söka vidare till universitetet? Jag vet vilka kurser som krävs för att få ut ett examen, är bara fundersam kring poängen. Är rädd att jag inte hinner läsa upp till 2400 poäng innan programmet börjar, hinner nog bara läsa 2250 poäng, har däremot fått bra resultat från HP därför försöker jag uppnå den minimala poänggränsen istället för att höja betygen. Har även en fråga kring upplägget av poängen som förs över till antagning.se. Kommer mina "gamla" godkända kurser från gymnasiet dyka upp? Stryks även mina F automatiskt bort och ersätts av mina nya godkända kurser från komvux? Vet att jag måste söka förens betygen ska dyka upp, men har aldrig sökt så vet inte riktigt hur det kommer se ut. Fixar jag det manuellt, eller finns det en syv bakom som sköter allting själv så länge jag fått betyget och det laddats upp i databasen samt sökt till programmet?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Diana,

    du behöver få ut Examensbevis. Studiebevis ger inte grundläggande behörighet till högskolestudier i Sverige. Jag råder dig boka tid med SYV på komvux för att göra Planering mot Examensbevis.
    I examensbevis från komvux får ej betyget i Idrott och hälsa 1 ingå. För övrigt, brukar examensbevisen från komvux likna examensbevisen från gymnasiet - fast det är lite "ledigare" upplägg på komvux; du behöver inte nödvändigtvis alltid läsa just de kurser i vilka du fick F på gymnasiet; gör planering tillsammans med SYV på komvux - är det bästa rådet jag kan ge.

    Sedan, när du söker till högskola, behöver du kontrollera att det senast sista kompletteringsdagen som alla dina gymnasiala betyg "dykt upp" på din inloggning på Antagning.se - och om inte, då laddar du upp själv.
    Många komvux är kopplade till BEDA, det gemensamma betygsdatabasen, men inte alla. Även om just din komvux är kopplad, så kan tekniska fel göra att ditt examensbevis ej dyker upp automatiskt. Det är ditt ansvar att se till att Antagning.se har tillgång till dina betyg, som påvisar att du är behörig.

    Hälsningar
    Mikael syv