Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    det är inte förbjudet att byta gymnasieskola inför sista gymnasieåret... men gymnasieskolorna med samma program & nationell inriktning, som har samma kurser, behöver inte erbjuda läsa de kurserna vid samma år. Det finns t.ex exempel att eleverna på några gymnasieskolor läser Idrott och hälsa 1 under årskurs 2 eller t o m åk3. Vanligtvis läses den kursen år1.
    Sedan kan också "koncentrationsläsning" finnas, t.ex att eleverna läser få kurser samtidigt, men blir klara med de kurserna på t.ex en halvtermin, får betyg och sedan påbörjar läsa andra kurser (också få kurser på kort tid) men samtidigt kan någon kurs löpa över två eller t o m tre läsår. Det är t.ex inte förbjudet att "dra ut" (glesa ut lektionerna) på studietiden så att en 100poängskurs läses på två år, 50p.per läsår eller t o m att den läses utdragen på alla tre gymnasieår.
    Det är svårt att byta gymnasieskola senare än mellan årskurserna 1 och 2; förklaringen ligger i att kurs-följden ganska ofta inte stämmer mellan de olika skolornas upplägg + att det är (efter det att eleven gick ut årskurs 2) för sent att fatta beslut om Individuellt anpassat gymnasieprogram. Se gärna https://www.fragasyv.se/info/individuellt-anpassat

    Studie- och yrkesvägledare