Anna

    Tack för ditt svar Julia, väldigt bra!!  Men det jag undrar nu bara är, ifall man får A i alla kurser och får 20 i jämförelsetal. Ifall man läser på kurser som te.x engelska 4 som ger 1 meritpoäng, ifall jag endast får godkänd i det, får jag det 1 poänget och får 21 meritpoäng? (Mina 20 poäng för alla A + 1 poäng för engelska 7 = 21 poäng) Eller måste jag få A i engelska 7 också för att få 21?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Anna,

    betyg i kurser som ger meritpoäng räknas in, för dig som har examensbevis***, in i ditt jämföresletal.
    Merit för eng 7 är + 1.0, ja.

    men betyg i eng 7 räknas även in i ditt jämförelsetal. Då sänks jämförelsetal med ca - 0.4 om man har alla A-betygen men endast E i eng7;

    Jämförelsetalet blir då ca 19.6
    och sedan plussar man på meritpoängen för eng 7

    och på så sätt blir meritvärde 19.6 + 1.0 = 20.6
    _____
    *** Varför jag är noga med att påpeka "för dig som har eller läser mot Examensbevis" är för att det skedde ändring i reglerna;
    elever som gick ut gymnasiet år 2013 och tidigare fick Slutbetyg (och inte examensbevis); många av de söker nu och kommer i många år framöver söka till högskoleutbildningar; de kan också läsa kurser för meritpoäng; för dem räcker det med att ha E betyget i meritp.givande kurser; då betyget i de ej kommer räknas in i deras jämförelsetal.

    • : Tack så jättemycket för din tid Julia! Du hjälpte mig väldigt mycket och nu förstår jag mycket bättre! Så fler extra kurser desto bättre och ju högre betyg i dessa extrakurser desto bättre!
    • Julia : Ja, "Extra - kurser" om du menar kurser som ger meritpoäng; och för dig med examensbevis är det Eng 7, Moderna språk 3 och 4 och högre kurser i matematik. Och max i merit är 2.5 - ingen kan få fler meritpoäng än 2,5, oavsett hur många meritpoängsgivande kurser man har godkända betyg i.