Lilly
    Hej!

    Har en fråga om betygssystemet. Detta är inget som hänt mig, men tänker mig bara in i situationen nu när man får betyg och sånt. Jag kom på detta och blev väldigt intresserad, av vad svaret kunde vara. Vad skulle läraren göra om detta skulle hänt en och vad får man för betyg?

    Om man har haft 5 prov i tex. Matte under vårterminen och vårterminens betyg ska sättas. Läraren går efter proven och lektionstid. Läraren går alltså efter läroplanen när det gäller betygen och gjort ett sammanställt betyg. Vi säger att en person får på proven B varav några E, på skriftligt A, På hörförståelse C, får E på läsförståelse och den får ett D på diskussion osv. Alltså väldigt mycket splittrade betyg. Vad får man då för betyg om man för ABCDE i betyg på olika områden inom läroplanen?

    Blir det D i slutbetyg då? Tycker i såna fall det blir ganska orättvist. Vad blir betyget om man har ABCDEF, alltså hela betygsskalan. Vad får man för slutbetyg? Får man E då bara för att man får ett F ?

    Tacksam för svar

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Lilly,
    det finns inte några strikta och detaljerade instruktioner om hur betyg bör sättas, inte på det sättet som du beskriver i alla fall. Det som finns är Skolverkets beskrivning av mål i varje kurs och vad eleven borde kunna för att få olika betyg. Det är lärarens ansvar att sätta betyg utifrån det som eleven har visat sig kunna fram till kursens slut. Prov som ligger närmare kursens slut väger oftast tyngre för att det är "slutkunskap" som betygsätts, vad eleven kan när kursen är slut. För betygssättningen skulle man kunna skippa alla prov och bara göra ett stort slutprov (Nationella provet) och sätta betyg bara utifrån det - för att det är den kunskapen som är viktig, som eleven har på slutet.
    Delprov är mer en "fingervisning" om hur eleven ligger till - för eleven själv och för lärarens planering (vad för hjälp och extra satsningar varje elev behöver). Man kan inte kräva högre betyg än det som slutprovet visar att man har kunskaper för. Dock brukar lärare vara generösa och i fall man haft högre betyg under alla delprov och missat några få poäng på slutprovet, brukar läraren sätta högre betyg än slutprovsresultat (alla kan ha "a bad day", ... liksom :-) - om man var för nervös, sov dåligt natten innan eller var krasslig provdagen.
    Du kan på www.skolverket.se läsa om hur mål för olika betygsnivåer är beskrivna. Om du uppger vilken kurs (ämne) det gäller, kan jag skicka en direkt länk till Skolverkets hemsida. Kika gärna in på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/tips-om-studieteknik
    Bästa hälsningar & lycka till med dina studier!
    Mvh Milla Syv
    Studie- och yrkesvägledare

    Frågor och svar taggade med 'IELTS' (2 st.)

    • Emma-Maria

      Har jag behörighet i engelska som norsk?

      Hei! Jag bor i Norge och vill plugga läkarprogrammet (vid KI, om det finns skolbaserade skilnader) i Sverige och är osäker på om jag har behörighet i engelska. Jag har tagit Vg1 Engelsk, men inte Vg2, eftersom det inte finns på mitt program. Förstår...

      Milla : : Hejsan,jag tycker du vinner på att fråga antagningsgruppen/antagningsenheten på Karolinska Institutet. Jag vill inte förstöra för dig genom att eventuellt ge dig fel svar. Vi här... Läs hela svaret
    • Adde

      A-level betyg i Engelska?

      Hej! Har tänkt studera i London terminen som kommer, skolan jag tänkt gå kräver "A-level equivalence, in English at school, or passing an IELTS exam at level" Om jag uppfattar det rätt, så behöver jag ha godkänd gymnasieutbildning inom Engelska. Är det Engelska 6/7 som gäller för att jag...

      Anna: : Hej Adde, vad skola ditt du vill söka menar med "A-level equivalence" menar är det bäst du frågar dem; för det är deras krav - så de borde kunna svara på vad de kräver att du ska visa... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga