Michaela
    Hej! Nu har jag sökt så mycket på google, och försökt få kontakt med studievägledare i både min hemkommun men också andra. Har inte fått så bra bemötande, och inte svar på mina frågor..

    Jag vill plugga distans. Vad jag har förstått det som så kan man välja kurser och bygga sin egen examen. Och att man då inte behöver gå ett specifikt program. De program som finns distans har inte lockat mig. Men hur gör jag då när jag ansöker, jag vill täcka ett år med kurser men kan jag bara ansöka om en kurs i taget? Jag vill ex plugga heltid på distans, och göra så att jag hela tiden har kurser att plugga, på så sätt sätta ihop min egna examen. Så när jag är färdig med en kurs så går jag vidare utan krångel till nästa kurs. Kan det göra att jag har svårare att få jobb om jag inte gått ett program som ger en specifik examen?

    Tacksam för snabbt svar, är väldigt stressad hur jag ska gå vidare.
    • Anna : Är det på högskolenivå du vill läsa?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Michaela,

    du skriver tyvärr inte om det är på högskolenivå du vill läsa eller vilket yrke du är intresserad av.

    Allt som finns att söka på högskolenivå i Sverige finns att hitta via www.studera.nu och man gör ansökan på www.antagning.se - och det finns fristående kurser och så finns det Program. Och distans finns med eller utan obligatoriska träffar.

    Här>> kan du se vilka Program (sammansatta kurser) som finns på distans utan obligatoriska träffar. Det är bekvämare att söka till ett Program, för då har man Platsgaranti inom programmet - kommer in på nästa kurs utan att behöva konkurrera om plats.

    Om du vill läsa kurs-för-kurs, måste du varje gång hitta vad du kan söka, tänka på om du är Behörig, göra ansökan och Konkurrera om plats och kanske inte kommer in på den kurs du söker. Vill man inte "hålla på så här"... chansa, leta, hoppas, kanske inte komma in... tänka på vad gör man om man inte kommer in... ? - då söker man till ett Program.

    Du får gärna förklara mer kring vilka studier du är "ute efter" - t.ex om det är på högskolenivå? och helst vilket yrke >> du har som ditt mål - då blir det något lättare att svara! :)

    Bästa hälsningar

    ANNA