Semir
    Jag går tredje året i gymnasiet och snittar 15 i merit och går naturprogrammet. Jag har valt kurserna Matte 5, engelska 7 och moderna språk 3 som meritkurser. Min fundering är om jag kommer få dessa 2,5 poäng extra om jag har godkänt? Alltså kommer jag ha då ungefär 17,5 eller något i närheten när jag vill söka till högskola?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Semir,
    godkända betyg i moderna språk 3, i engelska 7 och i högre kurser i matematik - ger meritpoäng; och betygen räknas också in i ditt Jämförelsetal.
    Exempel; om du får alla C betyg i alla gymnasiala kurser får du jämöfrelsetal på 15.0; då måste du även ha C betyg i moderna språk 3, i eng 7 och i matte 5. I så fall får du Meritvärde på 15.0 + 2.5 = 17.5

    men om du ex. får endast E betyg i moderna språk 3, eng 7 och i matte 5, sjunker ditt jämförelsetal med ca 0.6 och blir då ca 14.4 och sedan plussar man på meritpoängen; så meritvärde blir ca 16.9

    men

    om du får A betyg i de tre meritpoängsgivande kurser - får du jämförelsetal på ca 15,6 och ditt meritvärde blir ca 18.1.

    Du får gärna ta del av info på www.gymnasieguiden.se/informeras/merit

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Som sagt ifall jag har 15 som jämförelsetal, hur står merit kommer jag gå ut med om jag får c i moderna språk 3 och ett B i engelska 7 och E i matte 5?
    • Saga : Ca 17.4 i meritvärde.